Knokken in eigen beheer of je ziel verkopen aan de platenbaas? Knokken in eigen beheer of je ziel verkopen aan de platenbaas?

Ervaringsdeskundigen geven nieuwkomers advies op Dizkuzz-avond in Ekko

Knokken in eigen beheer of je ziel verkopen aan de platenbaas?

Ervaringsdeskundigen geven nieuwkomers advies op Dizkuzz-avond in Ekko

Tekenen bij een label of alles onder eigen beheer uitbrengen? Voor veel muzikanten zit de muziekindustrie ondoorzichtig in elkaar. De Dizkuzz avond in de Ekko op 1 februari bracht enkele antwoorden maar vooral adviezen.

Ervaringsdeskundigen geven nieuwkomers advies op Dizkuzz-avond in Ekko

Als beginnende muzikant zijn er een hoop hobbels op de weg. Hoe vind je je weg in muziekland? Velen zijn je voor gegaan en kunnen je wellicht een helpen je pad te kiezen. ‘Knokken in eigen beheer of je ziel verkopen aan een platenlabel?’ was het thema van de Dizkuzz-avond in de Ekko op 1 februari. Met zo’n vijftig bezoekers is het druk in het Ekko café. Het publiek zit bijna bij elkaar op schoot. Aan tafel zit het vierkoppige ervaringsteam. Maurits Westerik van Gem vertegenwoordigt de succesvolle en snelgetekende bands en Baz Barnasconi van Van Katoen doet dat voor de betere zelfklussers onder de bands. Ook de platenlabels zijn vertegenwoordigd; Leon Happé van het grotere PIAS en André Schaminée van het kleine label Living Room Records (LVR). Onder leiding van Arjo Klingens, ook bekend van Drillem, is er een korte inleiding over de verschillen van carrière tussen Van Katoen en Gem en de verschillen tussen PIAS en LVR. Baz schopt lekker tegen de platenbazen aan, Maurits is nog steeds in de wolken met Excelsior. Ook Happé en Schaminée proberen de verschillen onderling bloot te leggen. Volgens Schaminée worden er nu meer dan ooit bandjes getekend. “Door de malaise van de grote platenmaatschappijen is er veel meer talent voor kleinere labels beschikbaar.” Maar Happé benadrukt dat ook de grotere platenbazen het roer om hebben moeten gooien. “De met geld smijtende platenmaatschappij bestaat niet meer. Wij willen de kosten dekken en het liefst nog een paar tientjes verdienen.” Na deze introductiediscussie duikt Arjo het publiek in met de microfoon want er blijken flink wat muzikanten in de zaal te zitten. De bezoekers willen vooral de doe-het-zelf-ervaringen van Baz horen versus de mogelijkheden van een platenmaatschappij. Welke deals zijn er mogelijk en wat houden die eigenlijk in? Maurits drukt de muzikanten op het hart dat als er een deal komt, ze bij de contractonderhandelingen weten waar ze het over hebben. “Lees voorbeeldcontracten, praat er over met andere muzikanten.” Ook Happé benadrukt het belang van die kennis. Hij adviseert zelfs om naar een gespecialiseerde advocaat of een goede boekhouder te stappen. “Ook al heb je geen contract, er is leven voor een muzikant,” stelt Baz het publiek gerust. “Vooral als je geen middle-of-the-road-muziek maakt, maar ergens in de berm staat met je band, is het moeilijk om een contract te krijgen.” Maar Van Katoen doet ook niet alles zelf. Ze hebben een heel team met een boeker, een plugger en zelfs een distributiedeal. Het verschil is dat ze het team zelf hebben samengesteld. Na anderhalf uur wordt de discussie worden beëindigd vanwege een optreden in de zaal. Maar de vragen zijn nog lang niet beantwoord. Rondom de tafel van het panel en aan de bar gaat de discussie door, al neemt het panel meer de vorm aan van een adviesraad. Velen willen nog een advies op maat.

Nu op 3voor12