Meer dan 270.000 keer is de live video Black Cat John Brown van Alamo Race Track inmiddels bekeken in de digitale videotheek van Youtube. Meer dan 600 mensen lieten ook een reactie achter en zo’n 1400 kijkers voegden de clip toe aan hun favorietenlijstje. In september stond de teller nog op 150.000 en berichtte 3VOOR12 over de kracht van Youtube. Nu het album twee maanden in de schappen ligt, dringt zich de vraag op: laten de kijkcijfers zich vertalen in verkoopcijfers?
Ferry Roseboom steekt zijn enthousiasme over de band niet onder stoelen of banken: “Op het ogenblik gaan ze door het dak. Iedere show is goed.” Mensen weten de band ook in het clubcircuit te vinden. Onlangs speelde de band in Paradiso voor 900 bezoekers. Ook in Frankrijk gaat het goed met Alamo Race Track: “De albumpresentatie was uitverkocht en ze spelen op grote festivals voor heel veel mensen.”
Goed, tijd voor de harde cijfers: in Nederland ging het album 2500 keer in twee maanden over de toonbank. In Frankrijk liggen er 4500 in de winkels. “En dat zonder single,” zegt Roseboom. “En Frankrijk heeft ook al bijbesteld.” Roseboom vermoedt dat het album Black Cat John Brown het wel eens heel goed zou kunnen doen in de downloadwinkels. “Over twee maanden krijg ik van iTunes de eerste cijfers.” Het eerste album Birds At Home werd in totaal 1500 keer afgerekend.
Of die veelbelovende verkoopcijfers aan Youtube zijn te danken, weet Roseboom niet: “Als je daar over nadenkt, zit dat vol aannames en suggesties. Het is gewoon een goede band. Ik heb ze begin december vijf keer in een week zien optreden. Iedere show was heel goed en verschilde van de andere. Als ze op het podium staan, zie je meteen dat er iets bijzonders aan de hand is. Ze kunnen nu echt een zaal plat spelen. Youtube heeft vast een rol gespeeld, maar je weet niet hoe groot die is en hoe het had gelopen als de clip niet op Youtube had gestaan. Baat het niet, dan schaadt het niet. Waarschijnlijk komt het album ook in de VS uit. Dat zou dan te danken zijn aan Youtube.”
In ieder geval spuugt Roseboom niet op Youtube: “De nieuwe video van Johan hebben we er ook op gezet. Oceans is inmiddels 20.000 keer bekeken. Ook de nieuwe clip van Meindert Talma kun je er zien. Meestal doen we het zelf, soms zet iemand anders iets er op. In september gaf de filmer van de Black Cat John Brown-sessie nog aan dat hij niet blij was dat zijn werk geript was. Roseboom: “We hebben helemaal geen ruzie en doen nog steeds leuke dingen met hem. Black Cat John Brown leverde hem ook veel publiciteit op. Hij heeft helemaal niets te klagen.” Faceculture doet tegenwoordig ook videoprojecten in opdracht op het gebied van sport, politiek en business. Ook is een nieuwe samenwerking met Googlevideo aangegaan.
Inmiddels zijn er ook twee covers uit verre oorden van Black Cat John Brown te vinden.
Ferry Roseboom steekt zijn enthousiasme over de band niet onder stoelen of banken: “Op het ogenblik gaan ze door het dak. Iedere show is goed.” Mensen weten de band ook in het clubcircuit te vinden. Onlangs speelde de band in Paradiso voor 900 bezoekers. Ook in Frankrijk gaat het goed met Alamo Race Track: “De albumpresentatie was uitverkocht en ze spelen op grote festivals voor heel veel mensen.”
Goed, tijd voor de harde cijfers: in Nederland ging het album 2500 keer in twee maanden over de toonbank. In Frankrijk liggen er 4500 in de winkels. “En dat zonder single,” zegt Roseboom. “En Frankrijk heeft ook al bijbesteld.” Roseboom vermoedt dat het album Black Cat John Brown het wel eens heel goed zou kunnen doen in de downloadwinkels. “Over twee maanden krijg ik van iTunes de eerste cijfers.” Het eerste album Birds At Home werd in totaal 1500 keer afgerekend.
Of die veelbelovende verkoopcijfers aan Youtube zijn te danken, weet Roseboom niet: “Als je daar over nadenkt, zit dat vol aannames en suggesties. Het is gewoon een goede band. Ik heb ze begin december vijf keer in een week zien optreden. Iedere show was heel goed en verschilde van de andere. Als ze op het podium staan, zie je meteen dat er iets bijzonders aan de hand is. Ze kunnen nu echt een zaal plat spelen. Youtube heeft vast een rol gespeeld, maar je weet niet hoe groot die is en hoe het had gelopen als de clip niet op Youtube had gestaan. Baat het niet, dan schaadt het niet. Waarschijnlijk komt het album ook in de VS uit. Dat zou dan te danken zijn aan Youtube.”
In ieder geval spuugt Roseboom niet op Youtube: “De nieuwe video van Johan hebben we er ook op gezet. Oceans is inmiddels 20.000 keer bekeken. Ook de nieuwe clip van Meindert Talma kun je er zien. Meestal doen we het zelf, soms zet iemand anders iets er op. In september gaf de filmer van de Black Cat John Brown-sessie nog aan dat hij niet blij was dat zijn werk geript was. Roseboom: “We hebben helemaal geen ruzie en doen nog steeds leuke dingen met hem. Black Cat John Brown leverde hem ook veel publiciteit op. Hij heeft helemaal niets te klagen.” Faceculture doet tegenwoordig ook videoprojecten in opdracht op het gebied van sport, politiek en business. Ook is een nieuwe samenwerking met Googlevideo aangegaan.
Inmiddels zijn er ook twee covers uit verre oorden van Black Cat John Brown te vinden.