Reclamebureau schreef nieuwe single Gem

Maurits Westerik: “In de muziek heb je het niet voor het kiezen.”

Gem maakte afgelopen weekend de video van hun nieuwste single: Good To Know You, ook bekend van de Randstad reclame. In de derde week van september komt deze nu al langverwachte single in de schappen. Maar is dit Gem-nummer wel een nummer van Gem?

Maurits Westerik: “In de muziek heb je het niet voor het kiezen.”

Gem lijkt met hun nieuwe single Good To Know You, van de Randstad reclame, af te stevenen op een hit. De vraag naar de plaat is nu al groot. Maar is dit nu een nummer van Gem, of toch gewoon van Randstad? Het nummer blijkt namelijk gecomponeerd door het componistenduo Billinger en Marsman, zo staat te lezen op de site tvreclames.nl. Het duo voorziet samen al veertien jaar onder andere reclamespotjes van muziek. Maar de twee schrijven ook ‘studiomuziek’. Billinger: “Dus niet alleen maar jingletjes van 30 seconden.” Tijdens het schrijven van het Good To Know You ‘hoorde’ Billinger al hoe het uitgevoerd moest gaan worden. “En van Gem hadden we al gehoord, dus hebben we Maurits Westerik wat ruwe schetsen in laten zingen, met onze begeleidingsband.” Westerik liet vervolgens de rest van de band overkomen en de begeleidingsband werd vervangen door zijn eigen groep. Billinger: “Ze moesten het nummer zich natuurlijk wel nog eigen maken.” Maurits Westerik bevestigt dat Gem voor Good To Know You is benaderd door het schrijversduo en ontkracht daarmee de ‘vergeetachtigheid’ van Excelsior platenbaas Ferry Rosenboom. Laatstgenoemde vertelde namelijk vorige week tegen 3VOOR12 dat hij niet meer precies wist hoe de single bij Randstad terecht is gekomen. Maar Westerik laat zich door de commercie niet tegenhouden. “We zien het eigenlijk vooral als een nieuwe uitdaging. En waarom zouden we het niet doen? Ik bedoel, in de muziek heb je het niet voor het kiezen. Het is een echt Gem-nummer.” Een Gem-nummer van Billiger en Marsman. Good To Know You heeft dezelfde titel heeft als de slogan van Randstad. Dat is vast geen toeval. Westerik: “Nee, dat is geen toeval. Alles ging in overleg met Randstad. Ze wilden graag iets in de stijl van Oasis of The Hives. En Gem past precies in dat straatje. Het duurde zelfs nog best lang voor Randstad alles had goedgekeurd, dat moest namelijk door alle Europese vestigingen gebeuren.” Door de reclame lijken de mannen van Gem nu verzekerd van een hit. En dat is natuurlijk mooi meegenomen. Maurits: “Er zijn echt veel mensen op zoek naar ons nummer; op internet en in platenzaken is er veel vraag naar. Zelfs Randstad wordt gebeld met de vraag van wie het liedje is. Of het een gegarandeerde hit is? Nou, ik hoop het!” Op de site van Gem staat te lezen: “All music by Gem. All words by Maurits Westerik.” Maar dat klopt dus niet meer helemaal.