Publieke Omroep start eindelijk landelijk urban themakanaal

Willem Stegeman (FunX): “Het is niet onze ambitie om landelijke omroep te spelen”

Morgenmiddag start de publieke omroep dan toch een urban themakanaal. Na een mislukte start met Colorful Radio en een juridische strijd van anderhalf jaar, is er ‘FunX supported by BNN’. Onder de uitzendvergunning van BNN verzorgt grotestadsradio FunX een landelijke editie, zodat de publieken de jongeren buiten de randstad via de kabel kunnen bereiken. Iedereen is blij, behalve de commerciële radiostations.

Willem Stegeman (FunX): “Het is niet onze ambitie om landelijke omroep te spelen”

Na een juridische strijd van anderhalf jaar krijgt de Publieke Omroep uiteindelijk dan toch haar urban themakanaal om jongeren tussen de 15 en 35 te bereiken. Morgenmiddag om 5 uur klinkt op 3FM het startschot voor ‘FunX supported by BNN’. BNN heeft randstadzender FunX opdracht gegeven voor de productie van het station. De uitzendvergunning komt van BNN, de nieuwsvoorziening van de NOS. Jan Westerhof, verantwoordelijk zendercoördinator van onder meer de themakanalen, is ‘tamelijk euforisch’, dat het nieuwe kanaal nu toch van start kan gaan. De Publieke Omroep kreeg achteraf de nodige jurisprudentie. Simpeler kan Westerhof het niet uitleggen: “Van het Commissariaat voor de Media mochten we Colorful niet overnemen en ook het uitzendformat mocht niet. Maar het Amsterdamse Gerechtshof heeft achteraf het Commissariaat gecorrigeerd.” “Het is niet onze ambitie om landelijke omroep te spelen”, meent FunX directeur Willem Stegeman. “Wij zien het eerder als een goede stap in de richting van bijvoorbeeld FunX/editie Eindhoven. In onze filosofie willen we zo dicht mogelijk bij de luisteraar blijven.” Door de samenwerking met BNN heeft FunX meer middelen tot haar beschikking. De lang gekoesterde wens van een late night talkshow en een programma voor scholieren kunnen nu ingevuld worden. Ook komt er een nieuw hiphopprogramma met Fatman Scoop. Het nieuwe landelijke kabelstation blijft volgens Stegeman voorlopig reclamevrij ‘vanwege de juridische druk op het hele FunX-verhaal’. “Ook de reclame op onze randstadedities blijft moeizaam, vanwege koudwatervrees bij de grote adverteerders.” Het blijven verder nog steeds alleen de kleine platenlabels, die het station weten te vinden. Stegeman: “Urban is nog niet uitgeorganiseerd - dat is een understatement. Het zijn vaak familiebedrijfjes: rapper Brace wordt bijvoorbeeld vertegenwoordigd door zijn moeder.” Martin Banga, voorzitter van de vereniging van commerciële radiostations NVCR, ziet de nieuwste ontwikkelingen rond FunX met lede ogen aan. Kernwoorden in zijn betoog blijven ‘concurrentievervalsing’ en ‘staatsteun’: “Dit bevestigt weer eens dat de publieke omroep langs slinkse wegen bezig is haar domein te vergroten.” De NVCR is er nog niet uit of ze weer een nieuwe tegenprocedure wil starten. Voorlopig lopen er nog vele zaken over de kwestie. Banga citeert uit zijn agenda: “Hoorzittingen voor deze maand op de 13e, de 22e en 29e…”. Westerhof heeft geen medelijden: “De NVCR beschouwt de luistermarkt als haar eigendom. Ze hebben een oorlogskas aangelegd om tegen alle vernieuwing van de Publieke Omroep te vechten. Het is heel zielig dat miljonairs zich beklagen, dat ze het slecht hebben. Laten ze toch gewoon radioprogamma’s gaan maken.” Stegeman zou concurrentie van Radio 538’s internet urban station Juize FM toejuichen: “De behoefte aan urban is groter dan voor één zender alleen. Gooi Juize maar lekker op de FM, dan kunnen we in plaats van in de rechtszaal gewoon in de ether gaan vechten om de luisteraar.”