Benefietavond voor Pakistan Cultuurschok! had moeite met sponsors vinden Benefietavond voor Pakistan Cultuurschok! had moeite met sponsors vinden

Interbrew: “Zie het als een avondje stappen – aan het eind van de nacht is je geld op.”

Benefietavond voor Pakistan Cultuurschok! had moeite met sponsors vinden

Interbrew: “Zie het als een avondje stappen – aan het eind van de nacht is je geld op.”

Liefdadigheid is sterk aan mode onderhevig. Het bedrag dat Giro 800800 ophaalde voor de slachtoffers van de ramp in Pakistan is in vergelijking met de tsunami-inzameling vorig jaar, een stuk lager. Kerken in Actie noemt de tsunami ' een ramp die op het juiste moment kwam, met meer appeal dan de doorsnee calamiteit'. Cultuurschok! organiseert een benefietavond om toch de aandacht op Pakistan te vestigen.

Interbrew: “Zie het als een avondje stappen – aan het eind van de nacht is je geld op.”

De aardbeving in Pakistan gaat volgens de organisatoren van Cultuurschok! geruisloos aan ons land voorbij. Daarom organiseren zij op 16 november een benefietavond voor de slachtoffers van de ramp in Kashmir. Met headliners als Zuco 103, Solex, LPG en Rednose District hopen zij zo veel mogelijk geld te genereren voor giro 800800. Vorig jaar organiseerden zij een soortgelijk evenement voor getroffenen van de tsunami. Regende het toen nog particuliere initiatieven en giften van bedrijven door het hele land, dit jaar kan Cultuurschok! op welgeteld één sponsor rekenen. “Bij Overvloed op de Overtoom vorig jaar kwam de geldstroom een stuk gemakkelijker op gang”, vertelt organisator Bob van de Meer. Destijds zette hij zich met drie andere studenten in voor de slachtoffers van de tsunami. Met dezelfde vrienden heeft hij dit jaar Cultuurschok! op touw gezet. “Maar blijkbaar spreken Pakistanen in hooggebergten een stuk minder tot de verbeelding dan Indonesiërs op koraalstranden.” Van de Meer snapt dat een watersnoodramp dichter bij huis ligt dan een aardbeving, maar hij is geschokt door de onverschilligheid over de heersende ramp in Kashmir. De meeste bedrijven die Van de Meer benadert, hebben geen oor naar sponsoring voor Pakistan. Interbrew, een drankleverancier voor The Sugar Factory, is door Cultuurschok! ook voor sponsoring benaderd. Maar de jaarlijkse liefdadigheidsbudgetten van het bedrijf zijn al opgegaan aan andere doelen. Aan het eind van het jaar is er altijd wel een evenement dat niet kan worden voorzien van geld. Leon Broer van Interbrew legt uit: “Zie het als een avondje stappen – aan het begin van de avond geef je nog rondjes bij de vleet, maar aan het eind is je geld op.” Rampen in de lente kunnen volgens Broer op meer steun rekenen. Een woordvoerder van Kerken In Actie, de SAO van Giro 800800, vindt de vergelijking met de tsunami scheef. “Toen vorig jaar tijdens de Kerstvakantie Azië overspoelde, zat de hele bevolking aan de buis gekluisterd. Bovendien kennen veel Nederlanders de Thaise en Indonesische stranden van hun vakantie”, zegt hij. Nu is de situatie zijns inziens heel anders. “In Kashmir komen Nederlanders bijna nooit. Daarbij is november niet een maand waarin liefdadigheid prioriteit geniet bij de meesten” Nederlandse moslims vormen overigens een uitzondering op deze regel – tijdens de maand Ramadan doneren zij extra aan goede doelen. Volgens de woordvoerder van Kerken In Actie is er geen sprake van uitzonderlijk weinig giften: “De tsunami moet geen standaard worden voor andere inzamelingen. De getallen waren toen zo exorbitant hoog, omdat de ramp meer appeal had dan andere rampen.” Daardoor gaven volgens hem ook mensen die anders nooit doneren: “Je hoorde er eigenlijk niet bij als je niet aan de tsunami gaf.” Liesbeth Esselink staat als Solex op Cultuurschok!. Zij vind het stuitend dat liefdadigheid afhankelijk is van de mate van appeal en de tijd van het jaar. “Mensen zouden zichzelf een schop onder de kont moeten geven, als dat de reden is. En het niet als een excuus gebruiken om de andere kant op te kijken.” Over haar optreden tijdens de avond kan ze kort zijn. “Ik ga niet zoals Madonna laatst met een Pakistaans meisje aan de hand lopen ofzo. Ik speel gewoon wat ik op andere avonden zou spelen.” Op de avond draait ook DJ Egal-I, geboren als Asuf Ishaq, een Brit van Pakistaanse afkomst. Met zijn maandelijkse Amsterdamse avonden Sutra Funk promoot hij Asian fusion, een stroming die in Engeland snel aan populariteit wint. De ramp gaat hem na aan het hart. Hij betreurt het verschil met de liefdadigheidshype van vorig jaar. “Toen had je massale evenementen in de stad, zoals All 4 Asia in de Melkweg.” Hij hoopt dat met Cultuurschok! toch een hoop mensen worden bereikt. “Want drie miljoen dakloze mensen gaan nu een barre winter tegemoet.” Cultuurschok! vindt op 16 november plaats in The Sugar Factory te Amsterdam. De 10,- euro entrée gaat naar Giro 800800. Line-up: Zuco 103, Solex, LPG, Rednose District, Kid Sublime, All Out K, Egal-I en Phaze.

nu op 3voor12