MTV houdt uit eigen belang de vinger aan de pols van de jeugd MTV houdt uit eigen belang de vinger aan de pols van de jeugd

En popprofessor Tom ter Bogt helpt een handje

MTV houdt uit eigen belang de vinger aan de pols van de jeugd

En popprofessor Tom ter Bogt helpt een handje

Jongeren blijken maatschappelijk betrokken en zijn kritisch ten aanzien van maatschappelijke ontwikkelingen, zo blijkt uit onderzoek dat MTV deze week presenteerde. Minstens zo verrassend als het resultaat, is het feit dat de muziekzender een eigen onderzoeksafdeling heeft waar vier mensen fulltime werken. MTV’s Joyce Veul: “Je moet de jeugd kennen, anders word je snel armer.”

En popprofessor Tom ter Bogt helpt een handje

Deze week presenteerde MTV de uitkomst van een onderzoek dat de muziekzender afgelopen maand in samenwerking met onderzoeksbureau Qrius heeft uitgevoerd. Jongeren zouden volgens het onderzoek een hoge maatschappelijke betrokkenheid tonen en kritisch zijn ten aanzien van maatschappelijke ontwikkelingen. Wellicht een opvallende uitkomst, maar minstens zo opvallend is dat MTV veel tijd in onderzoek steekt. Joyce Veul (persvoorlichter MTV): “Wij doen veel onderzoek en hebben zelfs een eigen onderzoekstak –Strategy & Consumer Insight- waar drie tot vier mensen fulltime werken. Daarnaast hebben we al twee jaar een eigen jongerenpanel onder de naam Switch On. Bij dit recente onderzoek heeft popprofessor Tom ter Bogt de vragen helpen opstellen. Onderzoek is een goede manier om de vinger aan de pols te houden wat betreft de jeugd. MTV wil weten wat jongeren vinden en waar ze mee bezig zijn.” Het onderzoek bij MTV dient meerdere doelen. Een deel staat in dienst van de adverteerders. Veul: “Maar een ander deel moet inzicht geven in nieuwe platforms, die ontwikkeld kunnen worden. Wij merkten dat er na de moord op Theo van Gogh of de tsunami een sterke behoefte was aan een nieuw soort platform: eentje waar jongeren hun mening kunnen ventileren en waar naar ze geluisterd wordt.” Ondanks dat Strategy & Consumer Insight een volwaardig onderzoeksbureau is kan het nog niet door derden worden ingehuurd. Veul: “Maar misschien is dat iets voor de toekomst.” Een muziekzender die onderzoek doet naar maatschappelijke onderwerpen: is het uit de hand gelopen marktonderzoek of pure branchevervaging? Veul: “Je moet bepaalde zaken over jongeren weten, anders zou je een stuk armer zijn.” Dat de jongeren die meedoen aan online onderzoeken, in ruil voor hun tijd, zogenaamde Euroclix krijgen, vertekent het beeld volgens Veul niet. “Als mensen alleen maar zouden meedoen aan een onderzoek voor de beloning, kun je elk onderzoek in twijfel trekken.” Waar het meest recente onderzoek van de muziekzender toe leidt kan Veul nog niet zeggen: “Onze research afdeling is nu aan het nadenken.” Een ‘betrokken’ programma dat de komende zomer in ieder geval op de muziekzender van start zal gaan is Cool Politics. Daarin debatteren muzikanten met politici over politieke zaken.

Nu op 3voor12