ID&T zet dit jaar hoog in op het meerdaagse festival NJOY, dat dit jaar van 10 tot en met 13 juni gehouden wordt. De dance-organisator lanceerde het festival vorig jaar. In vergelijking met die eerste editie wordt het aandeel muziek teruggeschroefd en is er meer ruimte voor vermaak als dj battles, beachsoccer, Hollandse bruine kroegen en catwalkshows. Project manager Ritty van Straalen: “We willen het vakantiegevoel combineren met entertainment.”
NJOY krijgt dit jaar niet de opbouw van een popfestival met podia en toeschouwersvelden, zoals vorig jaar nog het geval was. In plaats daarvan werkt ID&T met tien zones, die stuk voor stuk in het teken staan van een andere vakantiebestemming, zoals New York, Lloret de Mar, Parijs of Amsterdam. Van Straalen: “Voor elke bestemming zijn aanknopingspunten gezocht in muziek en entertainment. Amsterdam is bijvoorbeeld de stad waar alles kan, het is de bakermat van ID&T, maar je hebt er ook de Jordaan en haar bruine kroegen en podia als De Melkweg.” De Melkweg zal op NJOY dit jaar een festivaltent met een capaciteit van 2.000 man hosten, waarin optredens zijn van onder meer Mala Vita en Opgezwolle. De project manager benadrukt dat diversiteit het sleutelwoord is van NJOY. De volledige line-up wil hij nog niet prijsgeven, wel noemt hij namen als Benjamin Bates, DJ Luna, Dries Roelvink, DJ Chuckie, Johan Gielen en Brian S.
ID&T verwacht 60.000 kaarten te verkopen voor NJOY: 20.000 campingtickets voor het hele weekend, en op de zaterdag en zondag telkens 20.000 dagkaarten. Dat betekent dat er op twee dagen maximaal 40.000 bezoekers op het terrein worden toegelaten. Vorig jaar verkocht de dance-organisator naar eigen zeggen 30.000 kaarten en werden er nog eens 10.000 weggegeven ‘om het gezellig druk te krijgen’ op het terrein. Van Straalen: “We zijn ambitieus. We geloven heilig in het concept, juist omdat het zo breed en divers is.” Van Straalen geeft tegelijkertijd aan niet verder te willen groeien naar 80.000 bezoekers. “Je moet wel een bepaalde inimiteit in alle area’s houden. De bezoeker moet wel het gevoel hebben dat we NJOY voor hun neerzetten en niet voor onszelf.”
ID&T zet onverminderd ambitieus in op meerdaags festival NJOY
Project manager Ritty van Straalen: “Het gevoel van een lang weekend weg met vrienden”
NJOY, het meerdaagse festival van dance-organisator ID&T, scherpt dit jaar haar formule aan. Het festival telt minder grote live acts maar meer kleine artiesten en er komt meer entertainment. ID&T wil dat de bezoeker NJOY ervaart als een lang weekend weg met vrienden. De organisator verwacht 60.000 kaarten te verkopen voor NJOY.