Woensdag werden in het Utrechtse Tivoli de IJzeren Podiumdieren uitgereikt tijdens het jaarlijkse gala van de Vereniging van Nederlandse Poppodia. Voor Peter Koppen, scheidend directeur van Het Patronaat, is de prijs een mooie bekroning op een hectische periode bij de Haarlemse zaal. Verder vielen Hedon, Bert Dondorff, Jerney Kaagman, Tivoli en De Valkhofaffaire in de prijzen.
De VNP-leden kozen Peter Koppen van Het Patronaat tot beste podium directeur. Voor de scheidend directeur een mooie bekroning op de negen jaar bij Het Patronaat: “Het mooiste is dat je door vakbroeders wordt verkozen.” Koppen werd geprezen om het feit dat zijn podium de afgelopen zes jaar, ondanks de huidige nieuwbouw, een tijdelijke huisvesting en evengoed een volle programmering, kon blijven groeien. “Het is een hectische business. Al je werk past nooit binnen die veertig uur. Ik draai weken van vijftig, zestig uur. Maar het is een leuke baan en Het Patronaat een leuk bedrijf. Ik zeg altijd: in de culturele sector werk je niet voor het geld.” In oktober vertrekt Koppen bij het Haarlemse podium. Wat hij daarna gaat doen weet hij nog niet: “Ik heb ook nog vier maanden vakantie. Ik wil pas in maart 2006 weer iets gaan doen.”
Het IJzeren Podiumdier voor de beste zaal zal het komende jaar achter de bar van Hedon in Zwolle staan. Mike Iking, directeur van het Zwolse podium: “Ik verwachtte dat de prijs naar de Mezz zou gaan. Het is een relatief jong podium dat zichzelf snel op de kaart heeft gezet.” In het nominatierapport wordt Hedon geroemd om het feit dat de zaal een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van Zwolle als popstad. Een rol die overigens ook op het gemeentehuis wordt gewaardeerd. Iking: “Toen we genomineerd waren kregen we al een brief van de wethouder. Nu we de prijs hebben gekregen komt hij zelfs langs. De prijs is volgens de directeur een belangrijke troef als het gaat om het vervullen van nieuwe ambities: “We willen ooit een tweede zaal. In de huidige zaal passen 500 bezoekers. Er moet er één bijkomen waar er duizend inpassen. Wij willen het beste poppodium van Noordoost Nederland worden.” In tegenstelling tot andere podia verkeert Hedon niet in de problemen. Iking: “We hebben redelijke bezoekersaantallen en financieel gaat het goed.”
Godfried Verstegen, al vijftien jaar werkzaam bij De Valkhofaffaire, begon de dag na het gala ‘met een paar aspirientjes’. “Maar inmiddels wordt er weer gewoon hard gewerkt”, aldus de directeur van het Nijmeegse festival. Wat ooit begon als een schaduwfestival van de zomerfeesten rond de Vierdaagse, is na negentien jaar uitgegroeid tot een florerend alternatief festival dat plaats biedt aan jong talent. “In een week trekken we 100.000 bezoekers. Dit jaar krijgen wij er voor het eerst twee nieuwe locaties bij, iets wat we al heel lang wilden. Dat we nu ook nog erkenning krijgen in de vorm van een IJzeren Podiumdier, maakt het feest helemaal compleet.” Dat het festival in de prijzen viel, kwam eigenlijk onverwachts. “Ik was al verbaasd dat we genomineerd waren. Nu we zijn uitverkoren, ben ik helemaal blij. Het gaat toch om de waardering van je vakbroeders.”
Bert Dondorff van podium Mezz in Breda werd verkozen tot beste programmeur. Hij ontving de prijs uit handen van Jeroen Blijleven van Het Patronaat –winnaar 2004. Dondorff: “Eigenlijk dacht ik dat Joep van Ekko de prijs zou krijgen. Hij programmeert gewaagd.” Maar de VNP-leden roemden Dondorff juist om zijn vermogen een breed publiek aan te spreken in het als popstad toch al zo lastige Breda. “Ik kijk altijd wel wat er leeft in de stad. Vaak boek ik dubbellaars: een Vlaamse band met een Nederlandse. Zo komen er toch altijd heel wat mensen uit Antwerpen naar ons toe. Maar ik kan niet neerzetten wat ik wil. Dat steekt wel een beetje.”
Verder ontvingen Jerney Kaagman (Lifetime Achievement) en Tivoli (beste marketing-idee voor The Alternative Tourguide) een IJzeren Podiumdier.
IJzeren Podiumdieren zetten clubcircuit beesten in het zonnetje
“Het is toch de waardering van je vakbroeders”
Tijdens het jaarlijkse VNP-gala werden afgelopen woensdag de IJzeren Podiumdieren uitgereikt. Voor de winnaars is dit schouderklopje van de vakbroeders een lekkere stimulans. Peter Koppen van het Patronaat kon zijn geluk niet op met het IJzeren kleinood: ”Ik draai weken van vijftig, zestig uur. Maar ik zeg altijd: in de culturele sector werk je niet voor het geld.”