Olabola is na drie jaar opgehouden te bestaan. Ro Krom en Nico Brandsen, de mannen achter Olabola, hebben ruzie en zien geen mogelijkheid om dit nog bij te leggen. Het besluit is in december genomen en vandaag wereldkundig gemaakt via hun website. Olabola is vooral bekend geworden doordat Calvé het nummer Problems in een commercial voor ketchup gebruikte.
Volgens Krom is het tussen hem en Brandsen eind 2003 misgegaan. De twee stonden op het punt om de studio in te gaan voor het debuutalbum als Krom zijn trommelvliezen scheurt. Pas in de zomer van 2004 kan hij de draad weer oppakken waarna Olabola een toer door Nederland maakt. De noodgedwongen onderbreking betekent ook inkomstenderving voor Krom. “Het was een aanslag op mijn portemonnee. Meestal doe ik dan wat producerswerk. Daarvoor was ik deels afhankelijk van Nico omdat bij hem thuis onze studioruimte is. Daar was dan geen ruimte of tijd voor. Ik was bijvoorbeeld gevraagd een nummer voor Popstars te leveren. De deadline heb ik nooit kunnen halen. Daarom wilde ik onze samenwerking anders vormgeven.”
Krom besluit zijn laatste geld te investeren in apparatuur zodat hij ook zelfstandig aan projecten kan werken. “Aan het begin van onze samenwerking hadden we elkaar een fulltime commitment toegezegd. Alles werd 50/50 verdeeld. Ik wilde dat anders inrichten om meer financiële zekerheid te krijgen. Nico heeft daar minder last van dan ik, hij is ook toetsenist bij Marco Borsato, Kane en Ilse de Lange. Mijn voorstel was om de rechten nog steeds eerlijk te verdelen, maar ik wilde graag een soort vetorecht over onze projecten, zodat ik ze wat meer naar mezelf kon toetrekken. Tot mijn verbazing en afgrijzen zei Nico zich toen terug te trekken. Er is nog geprobeerd om te lijmen, maar er kon maar één supertrieste conclusie worden getrokken”, aldus Krom. Hij hoopt dat de twee in de toekomst toch nog samen komen.
Brandsen wil niet ‘met modder gaan gooien’ en houdt zich op de vlakte als hem naar de breuk wordt gevraagd. “We zijn nogal explosieve mannetjes naar elkaar toe. Muzikaal gezien werkte dat goed, maar we hadden natuurlijk ook onze slechte momenten. Dat heeft de doorslag gegeven”, zegt hij. “Misschien heeft het te lang geduurd voordat we aan onze plaat konden beginnen. Er is nu geen werkbare manier meer, er zit teveel zand in de motor.” Brandsen wil niet zeggen of het meningsverschil te maken heeft met geld, botsende persoonlijkheden, of een artistiek verschil. Hij betreurt de breuk, maar verwacht niet dat deze hersteld kan worden. “Ik heb Ro nu een tijdje niet gezien en dat blijft ook wel even zo. Het is echt helemaal over wat mij betreft. Natuurlijk had ik graag doorgegaan, we hadden iets bijzonders en dat flikker je niet zomaar weg.”
Zowel Brandsen als Krom weten nog niet wat zij nu gaan doen. Krom: “Natuurlijk kan ik met iemand anders verder gaan als Olabola, maar dat zou niet hetzelfde zijn. Elke vervanger voor Nico zou een zwaktebod zijn. Het is nu nog te vers om andere besluiten te nemen over de toekomst, na zo’n lange samenwerking met Nico voelt dit toch als een scheiding.” Brandsen geeft ook aan tijd nodig te hebben om ‘de dingen op een rijtje te krijgen’. “Ik ben de scherven nog bij elkaar aan het vegen. Het nieuwejaar is op zich goed begonnen, al vind ik het waardeloos hoe alles gegaan is. Ik blijf in elk geval bezig in de muziek.”
Olabola won een Essent Award en speelde op Lowlands en Noorderslag. In september 2003 stond de groep in Club 3VOOR12. De tastbare muzikale nalatenschap bestaat uit enkele singles, het debuutalbum heeft nooit het levenslicht gezien.
Olabola met ruzie uit elkaar
Ro Krom: “Na mislukte lijmpoging maar één supertrieste conclusie mogelijk”
Olabola is niet meer. De mannen achter Olabola, Ro Krom en Nico Brandsen, melden op hun website dat de visie over de te bewandelen weg en de manier van werken niet meer verenigbaar zijn in een samenwerking. Oftewel: de twee hebben knallende ruzie en verwachten niet dit nog bij te kunnen leggen. Het debuutalbum van ‘de jongens van de ketchup-commercial’ zal daardoor nooit het levenslicht zien.