Nieuw blad WahWah wil literaire popjournalistiek wakkerschudden

Redacteur Jan Kuitenbrouwer: “Oor brengt geen interessante journalistiek”

De komende Boekenweek met als thema muziek en literatuur geeft het startschot voor het nieuwe literaire popblad WahWah. Uitgeverij Nieuw Amsterdam wil in februari het eerste nummer brengen, dat vergezeld gaat van een cd of dvd. Columnist Jan Kuitenbrouwer is een van de redactieleden: “Waar zou ik anders naar toe kunnen met een groot stuk over Brian Wilson?”

Redacteur Jan Kuitenbrouwer: “Oor brengt geen interessante journalistiek”

Een zeiltochtje van columnist Jan Kuitenbrouwer op het jacht van uitgever Derk Sauer ligt aan het ontstaan van het nieuwe literaire popblad WahWah. “Dat is niet toevallig”, legt Kuitenbrouwer uit, “want rock’n’roll, dus stampen en rollen, zijn scheepstermen.” Sauer maakte in Rusland een fortuin met zijn uitgeverij Independent Media en investeert dat nu in de Nederlandse uitgeverij Nieuw Amsterdam, die zich met multimediale uitgeefconcepten op de culturele en zakelijke markt richt. Het satirische blad Propia Cures en het literaire voetbalblad Hard Gras maken deel uit van het fonds. Het eerste nummer van Wahwah zou in februari uit moeten komen, vlak voor de Boekenweek met het thema muziek en literatuur. “Ik zou graag een groot stuk over Brian Wilson willen schrijven, maar ik vroeg me af waar dat dan in zou moeten komen te staan. Een ander voorbeeld: de financiële ondergang van 2 Unlimited. OOR vervult een functie, maar het is geen echt interessante journalistiek”, meent Kuitenbrouwer, die samen met schrijver Thomas Verbogt en de redacteuren Peter Buwalda en Jasper Henderson de redactie gaat voeren. De oplage wordt waarschijnlijk 5000 stuks en de verkoopprijs zal uitkomen op ongeveer negen euro, inclusief een gratis cd of dvd. Volgens Kuitenbrouwer is de doelgroep groot genoeg, ook onder jongeren: “Rock’n’roll is een van de grootste culturele uitingen van nu en is even springlevend als vroeger. Zelfs op MTV worden muziekhistorische verbanden niet geschuwd.” Ook krijgt Kuitenbrouwer nu al veel reacties van schrijvers. Hij maakt zich geen zorgen over het Groningse online magazine voor onbekende Nederlandse bands met dezelfde naam of de fabrikant van het gelijknamige gitaarpedaal: “We kregen groen licht van het advocatenkantoor.” “Er is al een blad dat overeenkomsten vertoont, al zien we ons niet als concurrent van andere bladen”, zegt Bas Jacobs van That Dam! Magazine. Zijn eigenwijze popblad komt al drie jaar tweemaandelijks ‘met een halve maand verschuiving’ in een oplage van 500 stuks uit. Jacobs geeft toe dat hij in het verleden besprekingen heeft gevoerd met uitgeverijen, maar uiteindelijk wil hij het heft in eigen hand houden. Jacobs: “We doen het in eerste instantie niet om het geld. We willen alleen wijn bij de wijn doen”. Tot 1999 gaf uitgeverij Podium enige jaren het literaire popblad Payola uit. “We hebben de titel nimmer opgeheven”, meldt directeur Joost Nijsen. Een plaagstootje om in te spelen op de Boekenweek sluit hij niet direct uit: “Een ‘best of ‘ ligt voor de hand en kan elk moment worden samengesteld. Ik wens WahWah alle succes toe, maar in de pers werd gezegd dat WahWah misschien meer succes gaat hebben vanwege de betere marketing. Dat lijkt me een onderschatting van wat we destijds deden en een overschatting van de marketing-invloed op de verkoop van zo’n specifiek genre.” Het online magazine WahWah was onbereikbaar voor commentaar.