Disque Pop De La Semaine (week 37): Dizzee Rascal (x)

'From the street to Hollywood, it's all good', dat is het motto van 'Showtime'

'Boy In Da Corner' was zijn gouden chocoladewikkel, de kans om weg te komen van de straten van Oost-Londen. Op het magnifieke 'Showtime' schept Dizzee Rascal op over zijn nieuwe sterrenstatus en rekent af met de haters. Maar hij worstelt ook met zijn vers verkregen roem. 'Showtime' is deze week de Disque Pop De La Semaine.

'From the street to Hollywood, it's all good', dat is het motto van 'Showtime'

Dylan Mills is een ster. De negentien-jarige rapper/producer uit Bow, Oost-Londen heeft gekregen waar hij altijd van droomde. 'Showtime' vertelt het verhaal van het turbulente laatste anderhalf jaar van zijn jonge leven: Het succes van zijn debuutalbum Boy In Da Corner, met als hoogtepunt het winnen van de Mercury Music Prize, de optredens in het voorprogramma van Jay-Z en Justin Timberlake, maar ook de jaloezie, haat en het disrespect van mensen uit de Londense scene. Dizzee hoort de verhalen achter zijn rug wel en probeert zijn schouders er over op te halen. En toch kan hij het niet laten om een flinke douw te geven : 'If I don't speak, who's gonna speak for me?' Want wie maakte de scene groot? Precies. Wie overleefde vijf steekwonden in Aya Napa? Yep. 'Respect Me' is een zware uitval richting alle 'haters'. En in 'Hype Talk': 'Is he truthful, cos he's isn't sitting on a wall like he used to?' 'Boy In da Corner' was ondanks de singles 'Fix Up, Look Sharp', 'Jus' A Rascal' en 'I Luv You' een lastige plaat die je niet voor je lol helemaal achter elkaar uitluisterde. Dat lukt met 'Showtime' wel. Voor een gedeelte is dat de gewenning aan zijn stem en 'deze muziek', maar het album is door het iets langzamere raptempo en de aangename productie ook een veel toegankelijkere plaat geworden. Met 'Showtime' bewijst Dizzee Rascal dat hij de scene waaruit hij komt echt is ontgroeid. En hij heeft geen seconde spijt. De single 'Stand Up Tall', met zijn booty bass electro vibe is daarvan alvast een sterk voorbeeld. Het grote voordeel is dat hij als innovator inmiddels in een positie is waarin hij alles kan maken. Dizzee doet 'Poesje Mauw' of een musicalnummertje? Geweldig! Het is geen grap. Want het opvallendste nummer en de tweede single van 'Showtime' is het fantastische 'Dreams'. Het is Dizzee's 'Hard Knock Life'. De song draait om een kinderstemsample van Captain Sensible's 'Happy Talk' (origineel uit Rodgers & Hammerstein's musical 'South Pacific'): 'Happy talk, keep talking happy talk. Talk about things you'd like to do.' Tekstueel is 'Dreams' Dizzee's biografie in drie minuten. Van droom tot werkelijkheid. Met een grote boodschap voor alle kleintjes: 'You can go far if you put your mind to it. You're a star, don't wait to be told, just do it.' Dizzee zingt mee vals met het refrein en grapt: 'this is too sensible for me, man.' Mills worstelt met zijn vers verkregen roem. Ook in het licht melancholieke 'Imagine' gaat het over de stap van de straat naar de grote mensenwereld. "Imagine if I showed you one day I was leaving the hood, would could me a sellout, would say it's all good, would you follow if you could?" Ontsnapt uit de Londense getto, nu gevangen in de wereld van de showbusiness. Gelukkig eigenwijs genoeg, vol Engelse humor en relativeringskracht. 'From the street to Hollywood, it's all good', dat is het motto van 'Showtime'. Fuck de haters.