Dagblad De Limburger meldde op 29 april dat er nog maar zo’n 20.000 kaartjes voor Pinkpop de deur uit zouden zijn. Pinkpop-organisator Jan Smeets reageerde toen nog gerust dat tijdens de laatste weken traditioneel nog 10.000 a 15.000 stuks verkocht worden. Een simpel rekensommetje brengt ons bij een totaal van maximaal 35.000 verkochte tickets en dat voor een festival met een capaciteit van 60.000 bezoekers. Buitenlandse festivals lopen intussen gesmeerder dan ooit: Glastonbury, Roskilde en Rock Werchter verkopen in geen tijd uit en de Nederlandse kolonies in Werchter bewijzen dat Nederlanders nog festivalpap lusten.
Pinkpop-baas Jan Smeets "Net nog heb ik gereageerd op een krantenkop in De Stem (‘Werchter overklast Pinkpop’ in BN/De Stem van 1 mei, DB). Wel, wij voeren gewoon een ander programmabeleid dan Rock Werchter. Ik verzet me tegen een beleid dat succes vernauwt tot een uitverkochte wei, dat is ook ons hoogste doel niet. Ik heb al in het eerste persbericht duidelijk gemaakt niet meer dan 50.000 bezoekers te verwachten." Vorig jaar werd die kaap net niet gehaald en voor de komende editie komen zelfs de meest rooskleurige schattingen boven de 40.000 uit.
Met de oudere rockers van The Pixies en nieuwe sensaties als Black Eyed Peas en N*E*R*D mikt Pinkpop net als Werchter op een breed publiek. "Maar," reageert Smeets, "je ziet dat mensen wel onmiddellijk tickets kopen voor Metallica in de Amsterdam Arena en dat niet altijd doen voor nieuwe dingen als Black Eyed Peas."
"Bovendien wil ik mijn festival in geen geval toespitsen op één grote act. Die fout hebben we al gemaakt in 2002 met Rammstein. Voor de eerste keer in de geschiedenis van Pinkpop waren de dagkaarten voor de maandag in een week volledig uitverkocht. De bezoekers kwamen dan -zelfs met drie-dagenkaarten- een uur voor het optreden van Rammstein opdagen. Het toekomstbeeld van drie dagen kamperen met 50.000 bezoekers werd hierdoor onderuit gehaald."
"Ons programmabeleid staat vooral in functie van de traditionele bezoeker, want op festivals komt een deel van het publiek vooral voor de traditie. Daarbovenop is Pinkpop een eigenaardig festival omdat we door onze ontstaansgeschiedenis op Pinkstermaandag nog altijd veel Limburgers over de vloer krijgen."
De afweging tussen een populaire dan wel alternatieve festivalaffiche is blijkbaar een slap koord om op te dansen. Intussen gaat de Pinkpop-organisatie gewoon voort en is ze "helemaal niet van plan de schouders te laten hangen. Waarom zouden we? We zitten nog steeds op het gemiddelde van alle edities. Weet dat slechts zestien van de 34 afgelopen edities uitverkocht waren. Dus we blijven met goede moed voortwerken."
Jan Smeets: "We laten de schouders niet hangen"
Pinkpop houdt de moed erin ondanks tegenvallende ticketverkoop
De ticketverkoop voor de 35ste Pinkpop valt behoorlijk tegen. Eind april was er slechts sprake van 20.000 verkochte kaartjes. Organisator Jan Smeets houdt intussen het hoofd koel en relativeert de sterk tegenvallende verkoopcijfers en verantwoordt zijn programmabeleid.