Tijdens de International London Music Conference ontmoeten alle hotshots uit de muziekindustrie elkaar om ervaringen uit te wisselen en elkaar op de hoogte te stellen van nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast moet er op zo’n bijeenkomst natuurlijk ook iets te vieren zijn en dus worden er allerhande prijzen uitgereikt. Dit jaar ging de prijs voor Street Poster Of The Year naar de Nederlandse ontwerper Cor van Wees voor zijn Pinkpopposter 2003. Van Wees: “Ik vond het erg leuk om een prijs te winnen. Zelf was ik niet aanwezig, maar iemand anders heeft de prijs voor mij in ontvangst genomen. Jan Smeets stuurde mij een mailtje met het bericht dat ik had gewonnen. Daarna hebben we even met elkaar gebeld. Ik heb er in het Americain een kopje koffie op gedronken.”
Van Wees is van origine grafisch ontwerper en werkte als art director voor grote reclamebureaus waar hij veel materiaal maakte voor Coca Cola. “Daarnaast kun je mijn werk kennen van de introductie van de euro. Ik heb veel voor de Europese Centrale Bank bedacht en gemaakt. Mijn hart gaat vooral uit naar het vormgeven: het mooi maken.” Van Wees, geboren in 1952, werkt sinds 1978 voor Pinkpop. “In die tijd deed ik de opmaak voor Oor en besloot dat ik verder moest studeren. Ik ging naar de Rijksacademie. Samen met Kees Tabak, ook van Oor maakte ik toen een audiovisueel project. Jan Smeets zag dat waardoor ik een poster voor het festival mocht maken.” Die was sterk gebaseerd op het affiche van de film King Kong. “Ik heb altijd een hang naar traditionele filmaffiches gehad. De poster van vorig jaar doet ook heel Amerikaans aan. Het verschil zit in de manier van ontwerpen. Vroeger deed ik alles met een schaar en een pot lijm. Tegenwoordig manipuleer ik alles met 3D programmatuur op de computer.”
Voor de winnende poster liet Van Wees zich inspireren door de oorlog in Irak. “Ik wilde elementen van de woestijn gebruiken. Smeets wilde iets met fluorescerende verlichting. Toen ik dat combineerde kwam ik op iets uit dat in Las Vegas langs de weg zou kunnen staan.” Ook de toegangskaartjes en het Pinkpoplogo hebben inmiddels zijn stempel gekregen. “Jan had dat popje verzonnen en door iemand laten ontwerpen. Ik vond dat logo een ‘pain in the ass’. Gelukkig mocht ik het veranderen tot het Betty Boop-achtige kopje in dat cirkeltje.”
Omdat het festival dit jaar voor de 35e keer gehouden wordt, is Van Wees begonnen aan een reeks schilderijen. “Ik maak een serie grote doeken gebaseerd op delen uit oude Pinkpopposters. Het bracht mij ertoe de poster voor Pinkpop 2004 te schilderen. Mede omdat de Sugababes dit jaar op het festival staan heb ik besloten een mooi getatoeëerd vrouwenlichaam op de poster te zetten.”
Hoewel Van Wees vereerd is met de prijs, was hij niet op de hoogte van het bestaan ervan. Het beeldje dat hij ontving, is een sokkeltje met één van de twee Blues Brothers op een erepodiumpje. “Ik dacht eerst dat het André Hazes was.”
Pinkpopposter wint Street Poster Of The Year 2003 prijs
Ontwerper Cor van Wees: "Ik dacht dat het André Hazes was"
Op de International London Music Conference is de Nederlandse ontwerper Cor van Wees in de prijzen gevallen. Zijn Pinkpop 2003 poster werd verkozen tot Street Poster Of The Year. Van Wees maakt sinds 1978 de affiches voor het festival. “Je zou het als een levenswerk kunnen zien.”