Steeds meer merken vissen in de vijver van Nederlandse poptalent. De internetprovider wil met Wanadoo Discoveries ‘onderstrepen dat ze als provider veel met muziek bezig is’, het modemerk vindt zijn Diesel U-Music ‘passen in de overlap tussen mode en muziek’ en de energieleverancier Essent wil met zijn Essent Awards bereiken dat ‘zij die zelfstandig gaan wonen ook aan hen denken.’
Bij de Essent Awards en Wanadoo Discoveries wordt een beperkt aantal acts voorgeselecteerd die een periode aandacht krijgen, Diesel U-Music is net als de Grote Prijs van Nederland een open talentenjacht. Wanadoo Discoveries en Diesel U-Music claimen beide op internationaal niveau bezig te zijn.“Wij bieden geen enveloppe met euro’s, maar wij hebben als Diesel een internationaal netwerk om de acts te supporten”, zegt Glenn Balak, marketing manager bij Diesel Benelux. Balak komt net terug van de Miami Winter Music Conference, waar enkele winnaars van Diesel’s internationale competitie optraden. “We pretenderen niet dat de winnaar meteen een wereldster wordt, maar dit is dé gelegenheid voor een DJ uit Schin Op Geul om door te breken. We creëren een platform waarmee mensen stappen over kunnen slaan.” Als voorbeeld noemt Barak voormalig winnaar DJ Phonopunk, die inmiddels resident DJ op de Chemistry avonden is. Diesel U-Music kent dit jaar bijna 1000 inzenders uit de Benelux. De finales zullen op 1 mei in Gent en op Hemelvaartsdag (20 mei) in het Amsterdamse Olympisch stadion plaatsvinden.
De Nederlandse winnaar van Wanadoo Discoveries zal in de zomer optreden in Zuid-Frankrijk samen met de andere landenwinnaars. Officieel mogen de deelnemende bands nog geen commerciële singles uithebben. Een van de weinige acts van de geselecteerde tien die daar daadwerkelijk aan voldoet is de tien man sterke Amersfoortse rapcrew DAC. “Als ik heel eerlijk ben, denk ik niet dat we gaan winnen. Maar niet geschoten is altijd mis. Je hebt een kans op te reden in Frankrijk en dat laat je niet lopen”, meent DAC-rapper Vincent Patty. De Amersfoorters zijn op het laatste moment ingevallen voor het Utrechtse Gem. Ferry Rosenboom, Gem’s labelmanager bij Excelsior bevestigt dit: “Het paste niet in hun marketing en promotiestategie. Als het een Essent Award was geweest, was dat wat anders, die prijs heeft in de loop der tijd een zeker cachet gekregen en er valt geld mee te verdienen.” Van de tien uitgekozen artiesten van Wanadoo, zijn er trouwens vijf voormalig Essent Award winnaars. “Wij werken samen met de platenmaatschappijen, maar Wanadoo neemt zelf intern de eindbeslissing wie er uiteindelijk genomineerd wordt”, licht corporate PR manager Dianne Potters toe.
Essent kiest voor zijn Essent Awards halfjaarlijks vijf acts die een promotiebudget ontvangen en op Noorderslag of Lowlands optreden. “Wij wilden geen grote popconcerten sponsoren, maar met de Essent Awards een structuele bijdrage leveren aan kwaliteits popmuziek”, legt Jan Veenstra, manager corporate communicatie bij Essent uit. Opmerkelijk is dat Essent het effect van de Essent Awards voor de naamsbekendheid sinds 2002 nog nooit gemeten heeft. Volgens Veenstra gaat dat wel snel gebeuren, zonder dat dit overigens consequenties zal hebben voor de voortgang van het project.
Maarten Vermeulen, directeur van de Grote Prijs van Nederland, blijft rustig onder alle concurrentie en verwacht dit jaar minstens 800 inzendingen. Het door platenmaatschappij Universal gedropte Eleven won vorig jaar zowel bij de Grote Prijs als bij Diesel U-Music in de categorie pop/rock. “Ach, ik heb niet het idee dat we last hebben van de andere competities. Hoe meer concurrentie, hoe beter. Eleven is gewoon een goed bandje. Het lijkt me moeilijk om het op dit niveau internationaal te laten leven. Wij hebben wel eens contact met de Belgische Rock Rally, maar daar blijft het bij. De Grote Prijs dient echt ter ondersteuning van de amateurmuziek, alle andere competities dienen in eerste aanleg een ander doel en dat hoor je ook terug in de ervaringen van de muzikanten Het gaat bij de Grote Prijs niet alleen om het winnen – alle deelnemers krijgen een juryrapport van een professionele jury en een honderdtal doet ook podiumervaring op.”
Merken vissen talentenvijver leeg
Glenn Balak (Diesel U-Music): “Dit is dé gelegenheid voor een DJ uit Schin Op Geul om door te breken.”
Net nu de grote platenmaatschappijen hun Nederlandse acts droppen, storten steeds meer merken zich in de vijver van het talentencircuit. Internetprovider Wanadoo lanceerde maandag Wanadoo Discoveries en modemerk Diesel is voor het tweede jaar actief met Diesel U-Music. Daarnaast continueert energieleverancier Essent zijn Essent Awards en staat ook de inschrijving van de Grote Prijs van Nederland weer open. Keuze te over voor de talentenpool, maar nu bij de merken.