De toekomst van clipkanaal The Box ligt open nu MTV het moederconcern Viva Media AG heeft overgenomen. MTV Networks wil dat haar drie Nederlandse muziekzenders elkaar gaan aanvullen. Dat kan gevolgen hebben voor The Box, die nu nog bijvoorbeeld een eigen muziekbeleid hanteert.
Het Amerikaanse mediaconcern Viacom, het moederconcern van MTV, CBS, Paramount en UPN, heeft gisteren via een grote persconferentie bekend gemaakt dat het 75,8 procent van de aandelen van Viva Media AG wil kopen. Viacom wil alle aandelen in handen krijgen, daarvoor moet de Duitse mededingingsautoriteit eerst toestemming geven. Viva Media AG heeft diverse clipkanalen onder zijn hoede, waaronder Viva (Duitsland), The Box (Nederland) en zenders in Hongarije en Polen. Door de overname krijgt MTV Networks dus drie clipkanalen in Nederland in het bezit.
Volgens MTV Europe vice-president Simon Guild blijven al zijn nieuw aangekochte zenders operationeel. The Box blijft dus bestaan. Guild zegt tijdens de persconferentie dat alle zenders ‘complementair’ moeten worden, dus dat ze elkaar aanvullen.
Het muziekbeleid van The Box is afwijkend. Veel video’s die in de playlist van The Box staan, zijn door MTV Networks afgekeurd omdat ze niet goed genoeg zijn. The Box onderscheidt zich daarmee van TMF en MTV, waardoor The Box soms eerder hits heeft dan de andere muziekzenders. De doorbraaksingle van Within Temptation, Ice Queen, was lange tijd alleen op The Box te zien en werd uiteindelijk internationaal een succes door de steun van de fans. De kans bestaat dat The Box het eigenzinnige muziekbeleid moet laten varen, waardoor het vooral voor Nederlandse artiesten nog moeilijker wordt om een video op Nederlandse clipstations te laten draaien.
MTV Networks zegt dat het nog alle kanten op kan gaan met The Box. “Het is nog te vroeg om iets te zeggen. Gisteren was de persconferentie en er is nog geen tijd geweest om met alle Nederlandse partijen om de tafel te zitten”, zegt Glenna Patton vanuit het hoofdkwartier van MTV Networks Europe. Op de vraag of The Box mogelijk een specialistische muziekzender wordt of misschien wel een tekenfilmzender kan Patton niks zeggen.
Ze heeft er wel vertrouwen in dat er voor alle partijen een bevredigende oplossing komt. “Er moet nu een integratieproces in gang gezet worden, vooral in Duitsland maar ook in Nederland. Dat hebben we eerder gedaan in Nederland toen we TMF overnamen. Ons doel was – net als nu – om de individuele zenders beter en sterker in de markt te zetten.” Patton verwacht binnen één tot vier maanden duidelijkheid te kunnen geven.
The Box overgenomen door MTV's Viacom
MTV: “Het kan alle kanten op gaan”
Gisteren is bekend geworden dat The Box is opgeslokt door MTV Networks. Daardoor krijgt MTV drie Nederlandse clipkanalen in handen. Mogelijk moet The Box van format wijzigen.