Jongerenradio FunX blaast 3FM in grote steden omver Jongerenradio FunX blaast 3FM in grote steden omver

Andere onderzoeksmethode toont grote populariteit onder jongeren aan

Jongerenradio FunX blaast 3FM in grote steden omver

Andere onderzoeksmethode toont grote populariteit onder jongeren aan

Jongerenradiostation FunX is onder jongeren enorm populair, zo blijkt nu ook uit cijfers. Tot nu toe draaide het station dat in de vier grote steden uitzendt nog niet mee in de reguliere luisteronderzoeken. Uit een eigen representatief onderzoek met een andere methode komt naar voren dat in de grote steden 28,4% van de 15-24 jarigen dagelijks naar FunX luistert, tegen slechts 3,6% naar 3FM.

Andere onderzoeksmethode toont grote populariteit onder jongeren aan

Dat grotestads radiostation FunX een grote hit onder jongeren is, was tot nu toe niet met cijfers te staven. In de reguliere luisteronderzoeken van Intomart CLO was weliswaar een categorie ‘overig’ met een marktaandeel van ongeveer 6% te bespeuren, maar daar vallen alle niet met het onderzoek medewerkende stations onder. Uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van onderzoeksbureau Interview-NSS, in opdracht van FunX, blijkt dat 28,4% van de 15-24-jarigen in de grote steden dagelijks naar FunX luistert. De enige concurrent die nog in de buurt van FunX komt is Radio 538 met 17,7%, Radio 3FM scoort slechts 3,6%. Ook in de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar verslaat FunX 3FM in dagbereik met 9,7% tegen 6,1%. Radio 538 is marktleider in die leeftijdsgroep met 17,9%. “We wisten dat we goed zouden scoren, maar zó extreem goed, dat konden we alleen maar hopen”, vertelt FunX directeur Willem Stegeman. “Het beeld correspondeert met wat we dag in dag uit merken. Toen ik het aan mijn medewerkers vertelde dat we de nummer één jongerenzender zijn, was de reactie meer zoiets van ‘en heb je verder nog nieuws’. Als je als verslaggever dagelijks op de schoolpleinen komt, ben je namelijk al bekend met het fenomeen dat de leerlingen op je af komen racen.” “Het verschil is opmerkelijk”, onderschrijft Camiel Camps, research manager bij Intomart GfK, maker van het reguliere continu luisteronderzoek. “Maar het resultaat is moeilijk te beoordelen, omdat ik hun onderzoeksverantwoording niet ken. Het methode effect is altijd aanwezig en ook van invloed kan zijn hoe de groep is geselecteerd.” Voor het Intomart onderzoek worden wekelijks 9500 respondenten ondervraagd, die een dagboekje bijhouden van hun luistergedrag. Voor het onderzoek van FunX werden 2000 jongeren face to face ondervraagd. “Dit garandeert een zo goed mogelijke verdeling onder de verschillende bevolkingsgroepen”, licht Alexander de Goeij toe, research executive bij Interview-NSS. FunX gaat de komende maanden onderzoeken of het radiostation ook in andere steden op de kabel of in de ether kan komen. “We lopen onszelf niet voorbij, maar zo’n resultaat smaakt naar meer,” verklaart FunX’s Stegeman. Ook verwacht hij in de toekomst meer reclame te kunnen verkopen: “Het afgelopen jaar hebben we ons met het informeren van mensen bezig gehouden, maar we hadden nog geen verhaal.” Verder verwacht hij meer serieuze aandacht van de grote platenmaatschappijen voor zijn zender. “De Nederlandse vestiging van Universal weet ons niet te vinden, maar Universal Frankrijk onthaalt ons met alle égards en stuurt hele partijen platen op.” Op de vraag over toekomstige samenwerking op Colorful Radio antwoordt Stegeman: “Het gaat de goede kant op. De bedrijfsorganisatie bij de omroepverenigingen is wat pluriformer, terwijl ons organisatiemodel eenvoudig is. Inhoudelijk is er geen verschil van mening. Het gaat niet om de vraag óf FunX meewerkt, maar hoe en wanneer.”

Nu op 3voor12