Directeur Media Markt: “Legale downloads drijven prijs cd omlaag”

Prijsvechter voorspelt fors goedkopere geluidsdragers

Media Markt voorspelt dat de prijzen van geluidsdragers in Nederland flink zullen dalen. Een cd kost straks rond de 10 of 11 euro. De verlaging is een direct gevolg van de opkomst van legale downloads. “Die bewijzen dat muziek goedkoper kan en het verhoogt de druk om prijzen te verlagen”, aldus Pieter Haas, directeur van Media Markt.

Prijsvechter voorspelt fors goedkopere geluidsdragers

Na de supermarktoorlog en sms-oorlog lijkt nu de oorlog in geluidsdragers losgebarsten. Onlangs kwam platenmaatschappij BMG met het bericht dat ze cd’s goedkoper gaat aanbieden. Dertien euro voor een cd, tien euro voor de uitgeklede versie. Prijsvechter Media Markt doet daar een schepje bovenop. Volgens directeur Pieter Haas kost een cd straks rond de 10 of 11 euro. Ook dvd’s worden fors goedkoper. De oorzaak van deze prijsverlaging moet gezocht worden bij de opkomst van legale downloads. Dit najaar opent iTunes zijn deuren in Nederland. Ook Free Record Shop werkt aan een downloaddienst die in oktober het levenslicht moet zien. Media Markt volgt later dit jaar. Songs gaan dan tussen de 0,49 en 1,49 euro per stuk kosten. Haas: “Een cd telt vaak tien nummers. Als je die downloadt, kom je uit op een prijs van zo’n tien euro. Dat bewijst dat muziek goedkoper kan en het verhoogt de druk om prijzen te verlagen.” De vraag is wie de prijsverlaging gaat bekostigen. Zijn het de platenmaatschappijen die de inkoopprijs laten dalen, of leveren de winkels een deel van hun winstmarge in? Volgens Haas moet de pijn gedeeld worden. “Wij zitten al aan de onderkant van de markt, Free Record Shop vraagt vaak vijf euro meer voor dezelfde titel. Daar kan dus wat van af. Maar ook de platenmaatschappijen zullen moeten inleveren. De torenhoge winsten die zij in de boeken schrijven zijn er waarvan de retail alleen maar over kan dromen. De eerste stap zal de moeilijkste zijn, maar het is onvermijdelijk. Binnen twee tot drie jaar is de prijsverlaging volledig gerealiseerd.” Haas wil het overigens geen prijzenoorlog noemen, al erkent hij dat er wel een oorlog om marktaandeel gaande is. “Iedereen heeft zich op de hit-cd’s gestort, denk maar aan de drogist die Marco Borsato of Lord of the Rings verkoopt. Doordat iedereen daarmee stunt, is er weinig meer aan te verdienen. Je moet je daarom profileren op je assortiment. Daar hebben warenhuizen en drogisterijen geen plaats voor, wij wel.” Haas stelt dan ook dat het assortiment van Media Markt de diepte in zal gaan. Free Record Shop laat weten nog niet na te denken over een prijsverlaging. “Wij zijn niet te duur, maar we houden de markt in de gaten. Als het nodig is, pas ik de prijzen wel aan”, zegt directeur Hans Breukhoven in het Algemeen Dagblad van zaterdag. Saillant detail is dat vakblad Muziek en Beeld begin deze maand berichtte dat Free Record Shop overweegt om de volgende dvd van Marco Borsato niet meer te verkopen, omdat zijn recente dvd Zien slecht verkoopt in de keten. Oorzaak: Het feit dat dezelfde dvd bij de drogist tien euro goedkoper was.