Lowlands distributie zoekt het in eigen clubavonden Lowlands distributie zoekt het in eigen clubavonden

“Op de radio en in de bladen is geen plek voor ons”

Lowlands distributie zoekt het in eigen clubavonden

“Op de radio en in de bladen is geen plek voor ons”

Peter Rosendaal doet promotie voor de Belgische distributeur Lowlands in Nederland. Het is steeds moeilijker voor hem om zijn plaatjes op de radio te krijgen of een recensie in een tijdschrift. De release van Ennio Morricone Remixes grijpt hij aan om op een andere manier zijn artiesten voor het voetlicht te krijgen. Samen met De Melkweg heeft hij leuke avond op poten gezet: We Love Ennio. En ziedaar: “We hebben nog nooit zoveel aandacht gekregen.”

“Op de radio en in de bladen is geen plek voor ons”

Het is voor kleine man in de muziekindustrie steeds lastiger om aandacht voor je artiesten te krijgen. Peter Rosendaal klaagt steen en been. “Op 3fm kan ik mijn platen niet kwijt. Ik kom steeds van een koude kermis thuis. Zelfs bij de VPRO lukt het mij niet. De zender is teveel op de mainstream gericht. Ook in de bladen is er weinig ruimte.” En dat vindt Rosendaal jammer, want er komt ‘juist ontzettend veel goeie muziek uit’. Zoals bijvoorbeeld de cd’s Ennio Morricone Remixes, Vol. I & Vol. II, waarvan deel één vorig jaar verscheen. “Toen ik deel twee zag dacht ik ‘daar moet meer mee gebeuren’. Op die cd staan tracks van de Nederlanders Aardvarck, Gerd en Kid Sundance op. Samen met De Melkweg heb ik toen een Lowlandsavond opgezet. Ook Chicken Lips en Plump DJ’s zullen draaien.” Gevolg: enorme feedback van de media. “In Oor, NRC en De Telegraaf verschenen grote stukken en de Tros zendt het uit. Ook zat er een item in RAM. Met zo’n thema-avond heb ik ineens een heel groot bereik. Inmiddels heb ik al een toezegging van mijn bazen uit België dat ik dit vaker kan doen. Ik denk echt dat dit dé promotietool van de toekomst is. Het is zelfs mogelijk om winst op dit soort avonden te draaien. Begin februari doe ik ook een Lowlandsavond in samenwerking met Paradiso’s Noodlanding.” Of de belangstelling louter te danken is aan de naam Ennio Morricone denkt Rosendaal niet. “De media vinden het leuk om aandacht te besteden aan een evenement waar iets te beleven is. Het is niet genoeg om zomaar een cd’tje op te sturen. Ze zoeken een kapstok waar je dat cd’tje aan op kunt hangen. Wij zetten zelf die kapstok neer.” Eerder zochten ook De Konkurrent en Labels hun heil in eigen clubavonden. “Het is niet zo dat ik hier het wiel uitvind, maar binnen de dancewereld is dit wel een uniek initiatief. En dat is broodnodig, want dance bestaat langer dan 15 jaar en het is eigenlijk treurig dat die stroming geen goeie plek binnen de media heeft gevonden. Misschien komt dat met de huidige punkattitude in de dancescene wel weer goed. Van: nou ja, dan moeten we het maar zelf doen.” De ‘We Love Ennio-avond’ is vrijdag 16 januari in de grote zaal van De Melkweg.

nu op 3voor12