Deze week staan er in de top 5 van meest aangevraagde clips bij muziekvideokanaal The Box maarliefst drie happy hardcore nummers: Hitmix van Charly Lownoise & Mental Theo, Hardcore State Of Mind van DJ Paul Elstak en Xanadu van Party Animals. En het album ID&T presents The Darkraver prijkt trots op nummer een in Free Record Shops Freechart Albums 40, de enige albumlijst, die ook verzamelalbums meetelt.
“Sinds een maand of twee merk ik dat happy hardcore aan het terugkomen is”, bevestigt Harold Gerritsen, music director bij The Box. “Vroeger toen ik nog op Veronica Drive In shows draaide werd ik er niet zo vrolijk van, maar nu vind ik het wel weer grappig. Er is zeker een markt voor, ook al is het niet mijn smaak. Uit het hele land krijgen we nu aanvragen.” Ondanks dat de clip van DJ Paul Elstak niet voor negen uur ’s avonds aangevraagd kan worden, staat hij toch op nummer vier bij de meest aangevraagde nummers. Gerritsen duikt nu het archief in om vrijdag twee oude hardcore clips van Flamman & Abraxas weer in het actieve Box bestand te zetten – zelfs zonder dat ze geplugd worden.
Op hun goedbezochte site claimen de Party Animals dat hun laatste in eigen beheer uitgebrachte single Xanadu ‘meer gedownload en gecopieerd mag zijn dan verkocht’. Feit is wel dat de band onlangs van internet provider moest verwisselen, omdat de site te veel traffic genereerde. “Het probleem is dat het wel erg leeft in Nederland, maar dat het niet iets is dat gedraaid wordt ”, analyseert Michael de Raaff, promotor bij CNR Records, die platenmaatschappij die de vorige single van de Party Animals wel uitbrachten. Wel gelooft CNR in een nieuwe versie van de oude Technohead happy hardcore-hit ‘I Wanna Be A Hippy’ – maar dan in een meer mediavriendelijker reggae arrangement.
Niet alleen de commerciële variant, ook de underground kant van de hardcore house leeft weer op. “Met alle respect, DJ Paul Elstak doet nog steeds hetzelfde kunstje. Happy hardcore is de gabbercultuur van vroeger. Het begin van de house in 1992 was de eerste golf, de commerciële happy hardcore in 1997 de tweede, en nu zitten we in de derde golf. Hardcore is alweer dik een jaar weer terug”, weet Sebastian Hoff, beter bekend onder zijn artiestennaam DJ Promo, en al sinds 1992 actief in het circuit. Samen met ex-ID&T A&R manager Martijn Mobron begon Hoff in 2001 vanuit een kantoortje op een industrieterrein bij Hoorn het hardcore label The Third Movement. Ze brengen geen CD-singles uit, maar hun derde compilatie Industrial Demolition wordt nu gedistribueerd door Sony en verkocht al bijna 10.000 exemplaren, een uitstekend resultaat in deze magere platentijden. Ook adviseert het tweetal ID&T over het concept van de weer in ere herstelde Thunderdome feesten.
Volgens Hoff kampt hardcore house in de mainstream media met een imago probleem dat nog teruggaat tot de vorige populariteitsgolf, terwijl nu de muziek weer centraal staat. “Alle media zijn altijd negatief. Maar als je nu naar een gabberfeest gaat zie je geen Lonsdale (kledingmerk geassocieerd met rechts–extremisme, MV) of kaalgeschoren koppen meer. Het lijkt wel of de media het stom vinden om nu eens een positief stukje te schrijven.” Toch heeft het underground karakter ook positieve kanten. Hoff: “We verdienen nu een goedbelegde boterham. Het zou zonde zijn als je nu nog een stapje verder gaat, dat de commerciële Gabberpieten en de Hakkuhbars het weer komen verpesten.”
Hernieuwde populariteit gabberhouse genegeerd door mainstream
DJ Promo: “Op gabberfeesten zie je echt geen kaalgeschoren koppen meer”
De Top 40 staat op het moment niet vol met gabber. Maar andere indicatoren geven wel degelijk aan dat hardcore house leeft, zowel de commerciële als de underground variant. De muzieksoort kampt echter met een imagoprobleem. Hardcore producer DJ Promo: “Alle media berichten altijd negatief.”