OOR in 2005 door als maandblad

Hoofdredacteur van Schaick: “Het is een verbetering, geen bezuiniging”

Crisis, what crisis? Met een verwijzing naar het album van Supertramp opent Oor haar aankondiging dat ze vanaf volgend jaar als maandblad verschijnt. Volgens hoofdredacteur is de rigoreuze stap naar maandblad onderdeel van een nieuwe manier die het blad klaar moet maken van de toekomst. Gecombineerd met de nieuwe website hoopt hij de Oor lezers in de toekomst beter te kunnen bedienen. “Het wordt niet minder, we verdelen het alleen beter.”

Hoofdredacteur van Schaick: “Het is een verbetering, geen bezuiniging”

Muzieblad Oor zal vanaf 20 januari 2005 niet meer elke twee weken verschijnen, maar verder gaan als maandblad. Het tijdschrift gaat naar 130 pagina’s en wordt daarmee bijna dubbel zo dik. Behalve dikker zal de nieuwe Oor ook dieper en breder gaan, zegt hoofdredacteur Mark van Schaick. De stap volgt op onlangs gelanceerde Oor website. Die moet voortaan de actualiteit aanpakken en zal voor abonnees ook een aantal extra’s gaan bieden vanaf 2005. De make over van Oor is niet alleen ingegeven vanuit commerciële overwegingen volgens Van Schaick. “Het was ook een wens van de redactie om meer diepgang te bieden. Met de tweewekelijkse frequentie is het aan de ene kant lastig om actueel met het blad te zijn en zijn we aan de andere kant vaak te druk met het werkelijk maken van het blad om sommige onderwerpen even te laten bezinken en goed uit te werken. De combinatie van dagelijks nieuws via de site en maandelijks meer ruimte in de papieren versie lost dat probleem op volgens mij. Zonder de nieuwe site hadden we de stap nooit kunnen zetten.” Van Schaick geeft toe dat het gek is om na 33 jaar afscheid te nemen van een tweewekelijkse verschijning. Toch is hij blij met de aanpassing: “Het is volgens mij niet goed om star vast te houden aan je vorm alleen maar omdat het zo is. Het blad wordt dikker, er komen langere verhalen, meer recensies. Daarnaast heeft de redactie straks ook meer tijd om voor de site te schrijven. Ik denk serieus dat je dit niet kunt kwalificeren als een ordinaire bezuiniging. Ik vind het echt een verbetering.” Of de adverteerders, naast de abonnees de belangrijkste bron van inkomsten van elk tijdschrift, blij zijn met de stap naar het maandblad, weet Van Schaick niet. “Het is echt te vroeg om daar nu iets over te zeggen. De reacties waren niet afwijzend, maar hoe het uitpakt zullen we volgend jaar zien.”