Alweer een popprijs te winnen

Ook Amsterdamse krant Parool gaat bands helpen

Het Parool lanceert in 2005 een nieuwe talentenjacht voor bands in de regio van de hoofdstad. In samenwerking met poptempel Paradiso en label Excelsior gaat de Amsterdamse krant op zoek naar bands die we nog niet kennen en we wel zouden moeten kennen. “Gewoon weer een mooie kans voor bands om te spelen.”

Ook Amsterdamse krant Parool gaat bands helpen

Er is weer een nieuwe popprijs bijgekomen in popland. Het Parool lanceerde dinsdag de ParoolPopPrijs. Omdat het volgens de krant steeds ingewikkelder is voor bands om zich te presenteren aan het publiek. Vanaf januari komen er vier maanden lang week- en maandwinnaars, met als eindresultaat vier finalisten. De weekwinnaars worden via internet gekozen, de maandwinnaars door een jury. De vier maandwinnaars strijden eind mei in de Amsterdamse Paradiso voor de eer en de prijs: ParoolPopPrijswinnaar en een afgemixte dvd van het optreden in uitzendkwaliteit. Ook de nummer twee valt in de prijzen, geschonken door platenlabel Excelsior. Het label dat ook Spinvis, Gem en Johan doet gooit er geen contract tegen aan, maar biedt de runner-up wel bandcoaching aan: een doorlichting op sterke en zwakke punten. In het tijdperk waarin de dvd de beeldloze cd langzaam van de markt verdringt, zowaar een alleraardigste prijs voor een onbekende beginnende band. Toch dringt de vraag zich op of iemand eigenlijk nog wel zit te wachten op alweer een talentenjacht voor aanstormende talenten. Niet alleen heeft elke provincie zijn Grote Prijs-variant, ook op stadsniveau telt alleen de stad Amsterdam al meerdere talentenjachten, met de Amsterdamse Popprijs als bekendste. Waarom bijvoorbeeld niet samenwerken met zo’n bestaande prijs? Ook initatiefnemer Roy Mantel geeft toe dat er al een hoop te winnen valt: “Het zou me niet verbazen dat er meer dan honderd zijn in Nederland." En toch is het volgens Mantel nog niet genoeg. “Het is nog steeds lastig voor bands om ergens aan de bak te komen, zowel live als bij een platenmaatschappij. En volgens mij is het er de laatste jaren ook niet makkelijker op geworden. Dit is een mooie kans voor bandjes om te spelen en zichzelf onder de aandacht te brengen. Hoe meer prijzen, hoe meer je je in de picture kunt spelen. Bovendien vind ik het goed dat een regionale krant als Het Parool zich inzet voor het regionale popcircuit. Behalve die prijs die je kunt winnen, schrijven we ook elke maand een verhaal in de krant over de maandwinnaar.” De krant vist haar bands uit de vijver waarin ook NCRV’s Buzz Award hengelt: de website www.ongekendtalent.nl, waar bands zich kunnen aanmelden en een bio en mp3 achter kunnen laten als een soort cv. Het Parool stelt wel aanvullende eisen. Alleen bands uit de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland mogen meedoen. Mantel: “We zijn natuurlijk een regionale krant. We hebben de grens al heel ruim genomen. Veel Amsterdammers zijn bijvoorbeeld naar Almere verhuisd. Dus Flevoland zit er ook bij. Maar kom je uit Apeldoorn, dan moet je toch echt bij De Gelderlander aankloppen.” Overigens is Mantel niet heel streng: “Als één bandlid staat ingeschreven in één van de provincies, dan doen we daar niet moeilijk over. Maar heb je alleen een slaapadres in Amsterdam, dan is dat weer niet genoeg.” Van de eerste twintig inzendingen op dag 1 viel er om die reden dinsdag eentje af. Inschrijven voor de ParoolPopPrijs kan via www.parool.nl en www.ongekendtalent.nl. Vanaf januari 2005 kiezen bezoekers van de Paroolsite elke week een winnaar en selecteert een jury uit de winnende bands een maandwinnaar. Eind mei is de finale in de Amsterdamse Paradiso.