Online partner redt Music Minded

Gratis muziekblad wordt ook Movie Minded over films

Het gratis muziekmagazine Music Minded is gered. Op 29 september verschijnt het 51e nummer na een stilte van vier maanden. Verregaande samenwerking met een online partner maakt de uitgave minder afhankelijk van advertentie inkomsten, nu platenmaatschappijen het laatste jaar steeds minder adverteren. Ook de inhoud van het blad verandert: er komt een filmkatern onder de noemer Movie Minded.

Gratis muziekblad wordt ook Movie Minded over films

Hóe het reddingsplan precies in elkaar steekt, is nog niet vrijgegeven, maar dàt Music Minded doorgaat door samenwerking met een online partner staat nu vast. Na een stilte van vier maanden verschijnt op 29 september een nieuw nummer van het gratis magazine, dat zich via het filmkatern Movie Minded geleidelijk meer op films zal gaan richten: “Het wordt uiteindelijk 70% muziek en 30% films”, vertelt hoofdredacteur Ruben Eg. Eg overziet sinds juli 1998 de redactionele zaken van het eind 1996 gestarte Music Minded. “In die tijd was er vanuit de platenindustrie veel vraag naar het promoten van alternatieve muziek. Het was echter moeilijk om de weg te vinden naar de popspeciaalzaken, waar zo veel nieuwe muziek ontdekt wordt. Via adverteren in ons blad werd het probleem opgelost.” Omdat het redactiekantoor van Music Minded boven de Amsterdamse platenzaak Concerto huist, waren de lijnen met de winkelvloer kort en kon het blad snel inspringen op impulsen vanuit de winkels. Eg: “We hoorden al snel dat er van bepaalde albums veel ingekocht waren, en daardoor waren we er snel bij met bijvoorbeeld Manu Chao en Coldplay.” Begin 2001 begonnen de advertentie inkomsten langzaam op te drogen. Ook het verbod op tabaksreclame kwam hard aan. Er kwamen diverse ingrepen: het indikken van 32 naar 24 pagina’s, het werken met persfoto’s in plaats van eigen fotografen en het uiteindelijke verlagen van de oplage van 45.000 naar 30.000 stuks. Toch bedroegen de verliezen het laatste jaar een paar duizend euro per nummer ondanks de lage overheadkosten. “Wanneer je op het laatst alleen maar vruchteloos loopt te bellen om advertenties te verkopen, gaat de lol er gauw vanaf “, aldus Eg. De afgelopen twee jaar is Eg daarom in de weer geweest om met behulp van een partner betere overlevingskansen te creëren in de dalende advertentiemarkt. “Twee jaar geleden was de tijd nog niet rijp voor een online partner, vandaar dat ik eerst in de weer ben geweest met televisieplannen.” Uiteindelijk ging de samenwerking met het tv-productiekantoor niet door, maar bijkomend voordeel was dat Eg reeds kon experimenteren met gefilmde interviews. Nu verspreidt hij via i-mode telefoons van KPN materiaal als korte filmpjes, en wanneer de technische problemen worden opgelost binnenkort ook via T-Mobile. De inkomsten uit die bron zijn echter relatief gering: “Het probleem is dat de technische ontwikkelingen sneller gaan dan de vervangingsverkopen van de consument op de mobiele telefoonmarkt”, stelt Eg. Dit jaar zullen in totaal drie nummers van Music Minded verschijnen. De vrijwilligers zullen in de toekomst onkostenvergoedingen geboden kunnen worden en het blad zal tien keer per jaar gaan verschijnen. Ook is het de bedoeling dat er meer abonnees geworven zullen worden. Later deze week komt er nog officieel persbericht met alle plannen en de onthulling van de naam van de online partner.