Zowel het muziekblad Samsonic als de eetcaféketen Javaanse Jongens moeten van de rechter in Den Haag hun naam veranderen. Dit zal grote gevolgen hebben voor het blad, maar ook voor talloze festivals en evenementen die door Samsonic en Javaanse Jongens gesponsord worden. Nadat in 2002 een verbod op tabaksreclame werd ingevoerd wist tabaksfabrikant Niemeyer die wet te omzeilen door een eigen restaurantketen op te zetten onder de naam Javaanse Jongens Eetcafé. Vervolgens werden die keten en het blad Samsonic, voorheen Samson All Areas, sponsor van festivals als Lowlands, North Sea Jazz, Crossing Border en The Music In My Head. De rechter besloot dat het hier gaat om verkapte tabaksreclame.
Hoewel de uitspraak afgelopen week woensdag was, is er nog geen contact geweest tussen de Groningse tabaksfabrikant en de desbetreffende organisaties. Concertpromotor Mojo, onder andere verantwoordelijk voor Lowlands en Noth Sea Jazz, is niet eens op de hoogte en vindt het dan ook voorbarig om te reageren. “Eerst willen we met Niemeyer praten”, aldus voorlichter Jan Willem Luyken.
Ook Louis Behre van de Haagse festivals Crossing Border en The Music In My Head weet officieel nog van niets. “Maar ik heb op internet het nodige gevonden. Ik vind het heel erg. Naast onze festivals gaat dit ook North Sea Jazz en Parkpop aan: allemaal Haagse festivals. Wij krijgen veel geld van ze. Crossing Border krijgt 90.000 euro –éénachtste van de begroting- en The Music In My Head 45.000 euro. Dat is éénvijfde van de begroting. De beleudsmakers houden er geen rekening mee dat Javaanse Jongens Eetcafé heel veel geld in cultuur steekt.”
Behre heeft uit betrouwbare bron vernomen dat zijn festivals dit jaar niet hoeven te vrezen voor de gevolgen van het besluit. “Als echte heer maakt Niemeyer dit jaar nog af. Ze hadden ook kunnen zeggen ‘bekijk het maar’. Maar volgend jaar zullen we echt een probleem krijgen als we geen nieuwe sponsor vinden. Voor ons is dat moeilijk. Lowlands en Pinkpop is voor sponsors aantrekkelijk. Wij zijn toch meer een literair popfestival. Maar het zal wel lukken. In het ergste geval wordt het festival een dag korter.”
Bij de NTG, de uitgeverij van Samsonic, was niemand aanwezig voor commentaar. Ook aan de kant van Niemeyer bleef het stil.
Samsonic en Javaanse Jongens Eetcafé mogen niet meer sponsoren
Gedwongen naamsverandering zal grote gevolgen hebben voor festivals
Na het verbod op sigarettenreclame uit 2002 wist de Groningse tabaksfabrikant Niemeyer de dans te ontspringen met het muziektijdschrift Samsonic en met de Javaanse Jongens Eetcafés. Maar dit gat in de wet is nu ook gedicht. Beiden moeten hun naam veranderen en dat zal grote gevolgen hebben voor het blad en de festivals die door de shagboer werden gesponsord.