Het gaat goed met Jan Smeets. Na ernstige lichamelijke problemen afgelopen zomer als gevolg van een virusinfectie voelt Mister Pinkpop zich beter dan ooit. Smeets: "Ik moet binnenkort weer naar de cardioloog voor controle, maar ik ben nergens bang voor. Sinds vorig jaar ben ik een stuk vrolijker geworden." Smeets ziet niet op tegen de maand van noeste arbeid op zijn Pinkpop landgoed Megaland. Hij heeft laatst zelfs nog zijn eigen tuin omgespit. Maar eigenhandig alle chemische toiletten op Megaland plaatsen zal hij dit jaar niet doen. "Wij hebben een ijzersterk productieteam. Dat voert de zwaarste taken uit. Op het ogenblik zijn we met het onderhoud van de grasmat bezig."
Volgens de laatste telling heeft Pinkpop inmiddels 20.000 kaarten verkocht. Maar het Belgische Rock Werchter, dat een maand na het Limburgse feest wordt gehouden, kwam deze week met een persbericht dat er al 60.000 passe-partouts over de toonbank gingen. Er zijn daar alleen nog enkele dagkaarten te koop. Voor Smeets geen echte reden tot ongerustheid. "Werchter heeft een nieuw record gebroken. Ze zijn negen weken voor het festival uitverkocht. De afgelopen jaren hielden wij dat record. Wij waren in 2001 en 2002 zes weken voor Pinksteren uitverkocht. Maar jaloezie zit in ieders genen. Alleen heb je daar niets aan. Je moet van de huidige situatie profiteren. De komende weken hebben wij radioreclamespotjes op Studio Brussel: "Geen kaarten voor Werchter? Kom naar Pinkpop!?"
Smeets probeert de succesvolle kaartverkoop van zijn Vlaamse collega's te verklaren. "Werchter is een breder festival. Wij richten ons op de groep 18-24 jaar. Zij pakken de traditionele festivalgangers mee, die bijvoorbeeld voor Metallica komen. In België zijn er ook geen concurrerende festivals en ook geen stadionconcerten." En juist die laatste kunnen een probleem voor de kaartverkoop van Pinkpop betekenen. "Bij ons loopt de verkoop eigenlijk ieder jaar hetzelfde. De eerste dertigduizend kaarten verkoop je met gemak. Dat zijn echte festivalgangers. Daarna komen groepen van tienduizend die voor één bepaalde grote act komen. Dit jaar verwachtte ik dat Muse en Lenny Kravitz twintigduizend man op de been zouden brengen. De tienduizend man die de zestigduizend vol moeten maken komen vanwege de hype. Zij zijn gevoelig voor aandacht in de media en gaan omdat hun vrienden ook gaan. De beste marketingtool voor die groep is het aantal kaarten dat je al verkocht hebt." Dat Lenny Kravitz nog geen drie weken na Pinkpop ook in de Amsterdam Arena optreedt zou wel eens een verklaring kunnen zijn voor de ietwat tegenvallende kaartverkoop. "Dat we hem op Pinkpop hebben staan is geen verstandig besluit."
Zwartkijkers zouden kunnen denken dat er misschien helemaal geen behoefte meer is aan een meerdaags festival en dat Pinkpop, net als vroeger, weer een ééndaags festival moet worden. Smeets: "Toen we ooit naar Landgraaf verhuisden en de mogelijkheid kregen om meerdaags te worden was dat een Godsgeschenk. We vonden het opbouwen van onze infrastructuur te groot voor een festival van een paar uur. Ik zou niet eens overwegen om terug te gaan naar één dag."
Ondanks dat Smeets nog altijd geniet van zijn eigen festival, kijkt hij ook uit naar een rustige oude dag. Vorig jaar deden de geruchten al de ronde dat Smeets de tent wilde verkopen. "Het festival is een langer leven beschoren dan Jan Smeets. Ik voer nu oriënterende gesprekken. Maar ik blijf voorlopig wel het gezicht van het festival."
Traditioneel zal pas vanaf 1 mei de Pinkpop publiciteitsmachine op volle vaart komen. "Dan verschijnt ook de officiële festivalkrant in de Metro. Ook de Limburger en het Limburgs Dagblad komen met mooie acties. Het is wel grappig: iedereen is meer met deze jubileum editie bezig dan ikzelf. Eigenlijk wou ik er geen speciale tint aan geven, maar iedereen feliciteert mij al."
Smeets praat over de programmering van deze vijfendertigste Pinkpop als een jonge trotse vader. "Dat Franz Ferdinand bij ons staat komt door mij. Ik wou ze per se hebben. Over vijf jaar moeten mensen zeggen "Oh, Franz Ferdinand heb ik nog op Pinkpop gezien!" Daarnaast heb ik heel veel zin in N*E*R*D en Black Eyed Peas. Het is puur toeval dat hiphop altijd was ondervertegenwoordigd op ons festival. Of de acts konden niet of zegden op het laatste moment af. Gelukkig maken we dat nu goed." Maar toch ligt Smeets' hart bij de harde gitaren. "Ik heb al een week het nieuwe album van The Datsuns in mijn auto opstaan. Zij knallen. Echt fantastisch." Dat de Pinkpopbaas vooraan bij hun optreden is te vinden, spreekt voor zich.
Terwijl veel festivals uitbreiden met speciale podia vol schrijvers, stand up comedians en aanverwante culturele uitspattingen, houdt Smeets zich liever bezig met zijn core-business: bands. "Daarom programmeren we ook maar drie podia. Daar gebeurt genoeg op. Anders zouden mensen te veel acts missen." De enige gimmicks dit jaar op Pinkpop zijn een raket op de camping en een gratis tandenborstel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken voor de bezoekers.
Smeets heeft nog geen afzeggingen voor Pinkpop 2004 gehad. Inmiddels hebben al wel twee Nederlandse bands plaats op de zogenaamde reservebank genomen. Welke dat zijn, wil hij nog niet verklappen. Smeets: Zelf zou ik een grote voorstander zijn van Van Katoen."
Deze week ging de speciale 3VOOR12/Pinkpop site de lucht in, waarop het publiek kan kiezen welk favoriete concert uit het Pinkpoparchief op televisie herhaald moet worden.
Pinkpopkoorts grijpt langzaam om zich heen
Jan Smeets: "Grappig, dat iedereen meer met deze jubileumeditie bezig is dan ikzelf"
Terwijl het Vlaamse Werchter festival deze week glunderend persberichten kon versturen dat alle 60.000 passe-partouts al zijn uitverkocht, moet het Pinkpop publiciteitsoffensief nog van start gaan. Pinkpopbaas Jan Smeets maakt zich in ieder geval niet druk. Als zijn festival niet uitverkoopt, is het gewoon de schuld van Lenny Kravitz.