Mark van Schaick nieuwe hoofdredacteur Oor

"Je hoeft vanaf januari niet een heel andere Oor te verwachten"

Mark van Schaick is de nieuwe hoofdredacteur van Oor. Als opdracht heeft hij meegekregen de oplage te laten stijgen. Hoe Van Schaick dat wil bereiken, weet hij nog niet. Maar lezers hoeven volgens hem niet te vrezen voor grote inhoudelijke veranderingen.

"Je hoeft vanaf januari niet een heel andere Oor te verwachten"

Mark van Schaick is de nieuwe hoofdredacteur van Oor. Hij volgt Paul Evers op, die uitgeefmanager is geworden bij NTG Muziekbladen, de uitgeverij van Oor. Volgens de kersverse hoofdredacteur is deze verschuiving niet meer dan logisch, omdat hij de laatste tijd al veel taken van Evers vervulde. Lezers zullen weinig merken van de verschuiving op de redactie. "De planning voor dit jaar is uitgezet, ik zal me nu bezighouden met de planning van volgend jaar. Maar dat betekent niet dat er in januari een heel andere Oor is. Ik wil enkel wat dingen strak trekken, zoals bijvoorbeeld de nieuwe vormgeving bijstellen." Toch kan Van Schaick niet zeggen hoe Oor er over twee jaar moet uitzien. "Gaandeweg zal mij en de redactie duidelijk worden wat we wel en wat we niet moeten doen." Evers hield zich al een tijdje bezig met overkoepelende zaken als marketing, waardoor hij steeds minder tijd had voor hoofdredactionele zaken. Van Schaick: "Ik bemoeide me de laatste jaren al met de productie en dagelijkse zaken. Deze verschuiving is dus niet meer dan logisch." Hij is niet van plan een andere wind over de redactie te laten waaien. "De redactie is tamelijk democratisch en dat laat ik zo. Het zal er op neerkomen dat ik veel steun op collega-redactieleden, zoals Erik van den Berg en Koen Poolman. Laatstgenoemde volgt Van Schaick op als eindredacteur. Als uitgeefmanager bij de Nederlandse Tijdschriften Groep gaat Evers zich naast Oor ook bezighouden met titels als Aloha, Jazz en Samsonic. Oor wordt al enkele jaren geplaagd door een teruglopende oplage. Van Schaick heeft dan ook als opdracht meegekregen het aantal abonnees en de losse verkoop op te krikken. Hij weet nog niet hoe hij dat moet bereiken. "Je houdt het de hele tijd in je achterhoofd. Het is een moeilijke tijd voor de tijdschriftenbranche, je moet knokken voor iedere abonnee. Ik volg mijn hart, net als Paul."