Club 3VOOR12: Duits lofi-duo Rocket Freudenthal schandalig primitief

Zogenaamd geëngageerde rap van Castro niet door de beugel

Loepzuivere rock van Perkin, misplaatst geëngageerde Vlaamse rap van Castro en muzikale primitiviteit bij Rocket Freudental. Gastrecensent Jacques Bateaux denkt er het zijne van.

Zogenaamd geëngageerde rap van Castro niet door de beugel

Na een regen van klachten bij het Commissariaat Van De Publieke Omroep heeft de VPRO met ingang van heden besloten de afleveringen van Club 3VOOR12 niet langer te laten recenseren door de gastheer van diezelfde club, Jaap Boots. In een voorlopig rapport schrijft de Commissie Belangenverstengeling Publieke Omroep (BPO): “Na alle ophef die ontstaan is omtrent de hoge bedragen die worden uitgegeven aan 3FM-presentatoren als Ruud De Wild, Rob Stenders, Giel Beelen en ook Jaap Boots (die zich in het afgelopen jaar maar liefst 2 (twee!) Renaults Twingo aanschafte) kunnen wij niet langer toestaan dat 3 FM-presentatoren, of ze zich nu top-jock, shock-jock of gastheer noemen ook nog eens hun eigen programma’s gaan recenseren. Wij adviseren de VPRO dan ook dringend om te zien naar een onafhankelijk kritikus.” Die onafhankelijk kritikus is gevonden in de 62-jarige scribent Jacques Bateaux, die eerder werkte voor de Wetenschappelijke Raad voor een Betere Muzikale Toekomst Zonder Vreemde Smetten en vaste columnist is bij Op Hoge Toon, het internet-popmagazine van het CDA. Het Club 3VOOR12-verslag van Jaques Bateaux: ____________________________________________ Club 3VOOR12, het a-muzikale wespennest van de VPRO aan de Plantage Middenlaan 4A te Amsterdam is sinds jaar en dag een doorn in het oog van de ware popliefhebber. Waar overdag op 3FM door muzikaal goed onderlegde en vooral serieuze en beleefde presentatoren smaakvolle tracks van ter zake doende acts als Frans Bauer, Alicia Keys en vooral van mijn favorieten De Poema’s de revue passeren, maakte “gastheer” Jaap Boots er ook gisteren weer een potje van. Hij zat er wederom als een zoutzak bij. Zijn droeve kapsel was alweer niet op orde, en hij legde op enig moment zelfs zijn goedkope Prada-imitaties op de presentatie-set, onderwijl aan een biertje lurkend. Alsof de man thuis was! Maar goed, de muziek. Met de loepzuivere rock van de band Perkin beloofde de avond aanvankelijk nog wel wat. J. Perkin kan echte liedjes schrijven, zoals zijn monsterhit voor de lieftallige Birgit S. heeft bewezen. Helaas speelde de flamboyante en smaakvol geklede Flamman (zoals zijn echte naam luidt) dat nummer juist niet en werden we in plaats daarvan eerst getrakteerd op een interview waarin hij zich kritisch uitliet over George Bush, wat hij later nog meer kracht bijzette door zich in het ook al even anti-Amerikaanse nummer “Errorist” als een tweedehands Johnny Rotten te gedragen. Uw recensent kon een huiver niet onderdrukken. Maar het kon nog erger, want al vlot daarna, terwijl het bohémien-volkje dat ook deze keer Club 3VOOR12 bevolkte zich laafde aan te veel alcohol en luisterde naar te luide gitaarmuziek (van bands als Danko Jones en Eastern Lane bijvoorbeeld) was het de beurt aan ene Castro, die met behulp van een krakkemikkige md-speler zijn zogenaamde rap-kunsten etaleerde. Van zijn slome Vlaamse boeventaaltje was gelukkig bijna geen woord te verstaan, behalve dan dat hij zichzelf “shit” noemde, wat alleen maar beaamd kon worden. Toen hij in het slotnummer Palestina ook nog eens onze Israëlische vrienden tot op het bot schoffeerde, begaf ik mij spoorslags naar de bar voor een dubbele Jagermeister. Deze onzin kon echt niet door de beugel. En die Jagermeisters had ik nodig ook, want het leed was nog niet geleden; uit Stuttgart kwam het Duitse duo Rocket Freudenthal de boel nog verder verzieken. Deze kneuzen bleken geen geld te hebben gehad voor echte apparatuur, laat staan voor zangles. De drummer had een “Schlagzeug” gebouwd van imitatie-Samsonite koffers. Het woord ‘slagtuig’ is zelden meer op zijn plaats geweest. De zanger bespeelde een guitaar waarvan het bouwjaar ver voor de Tweede Wereldoorlog gelegen moet hebben, zo vals. Van verstaanbare zang was geen sprake, noch van set-opbouw, compositie, of enig show-element. Het was, kortom, schandalig. Uiteraard viel deze ten hemel schreiende muzikale primitiviteit wel in de smaak bij grote delen van het Club 3voor12-publiek, dat al jarenlang wekelijks laat merken over geen enkele smaak te beschikken. En dan te bedenken dat ik die onzin volgende week weer moet recenseren, als de Nederlandstalige band Van Katoen komt spelen, een band die godzijdank overdag op 3FM behoorlijk goed genegeerd wordt. Gelukkig word er dan ook nog wel aandacht besteed aan echte muziek, namelijk die van The Beatles. Maar waarom dan de echte Beatles niet uitgenodigd, en in plaats daarvan zo’n melige band als Dierenpark (van Hans Vanden Burg van voorheen Gruppo Sportivo)? Vraag het niet aan mij, maar aan die non-valeur van een Jaap Boots. Gelukkig schrijft hij niet meer over zijn eigen programma en krijg ik goed betaald -dat moet je die Vrijzinnig Protestantse Idioten Omroep wel nageven. Wat zal ik ervoor kopen? Ook een Twingo?