De D-Licious avonden in 013 zijn een groot succes en drie keer per jaar komen alle Wipneus en Pim fans vanuit het hele land op de zogenaamde D-Licious Deluxe avonden af. Om iedereen gelijke kansen te bieden bij de kaartverkoop, is de Tilburgse zaal nu gestart met kaartverkoop via de eigen website. Je bestelt dus een ticket op 013web.nl, betaalt met creditcard of internetbankiert met de Rabobank. Vervolgens hoeft je als koper niet meer een kaartje af te halen, maar krijgt je een bevestigings-sms dat bij de ingang van de zaal gescand wordt.
Evelyn Koopmans, hoofd communicatie van het podium, zegt dat het om een proef gaat: “We hopen dat 500 bezoekers op deze manier een kaartje zullen kopen. Maar we moeten afwachten of de SMS-scanner het die avond allemaal aan kan. Er zullen dus evengoed ouderwetse kaartjesscheurders aanwezig zijn.”
Naast de wens om ook mensen buiten Tilburg gelegenheid te bieden een kaartje te kopen, is de proef ook voortgekomen uit de wens een halt toe te roepen aan de hoge bespreekkosten. “Dit is een alternatief voor de gevestigde voorverkoopadressen.”
Koopmans benadrukt dat het de verantwoordelijkheid van de concertbezoeker is om de SMS niet kwijt te raken: “Als je een papieren toegangsbewijs kwijtraakt is dat ook je eigen schuld. In principe kunnen we daar niets aan doen. Mensen moeten dus opletten dat ze hun inbox niet wissen.”
Hoewel het SMS-je een beeldbericht bevat, valt er volgens Koopmans niet te frauderen met het systeem. “Het beeld heeft een gelaagdheid die een unieke code bevat. De scanner kan zien dat iemand slechts één ticket heeft gekocht. Als de koper het bericht heeft doorgestuurd naar een vriend, die er vervolgens mee naar 013 gaat, dan heeft de koper pech, omdat de scanner weet dat het ticket al binnen is.”
De D-Licious Deluxe in 013 met Wipneus en Pim is 25 april.
SMS-verkoop Wipneus en Pim begonnen
013 start proef kaartverkoop via mobiele telefoon
Als het aan zaal 013 ligt, wordt er in de toekomst geen concertkaartje meer verkocht. In Tilburg is men namelijk een proef gestart om de papieren tickets te vervangen door het SMS-je. Dit zogenaamde mobile ticketing is ingevoerd voor de voorverkoop van de komende D-Licious avond met Wipneus en Pim.