“Labels staat nog steeds voor het breken van nieuwe acts, maar het moet wel haalbaar zijn. En dat er nu van ons een soort monster wordt gemaakt is niet helemaal terecht”, aldus Miriam Evers, product manager bij Labels. Zij is weliswaar niet direct verantwoordelijk voor het laten vallen van Coparck (ze werkt er nog maar net) maar steunt een dergelijke beslissing wel.
“Op een gegeven moment moet je de beslissing nemen of je de investering in een band nog waar kunt maken. En misschien is het verkeerd geweest om daar niet duidelijk over te zijn. Aan de andere kant; je doet het toch nooit goed. Misschien nog meer bij een label als Labels omdat er bij ons heel hecht met de artiesten wordt samen gewerkt.”
Een van de redenen misschien voor Coparck om destijds te denken dat Labels een maatschappij was waar minder dan bij een major naar verkopen wordt gekeken. Maar die fabel is hiermee dus uit de wereld. Evers: “Het gaat niet slecht met Labels, maar door de ontwikkelingen in de muziekindustrie denk je eerder na of de investeringen die je doet wel uitkunnen. Waar je die advertentie zet en aan wie je je promo’s uitdeelt. Want Labels mag dan een onderdeel zijn van Virgin (EMI), maar we moeten gewoon onze eigen broek ophouden. Het is niet zo dat ze daar zeggen ‘gaan jullie bij Labels maar leuk spelen met nieuwe bandjes’.”
Labels en Coparck gaan dus zonder elkaar verder. Coparck begint binnenkort zelf aan de opnames voor hun nieuwe plaat en Labels is op het ogenblik druk bezig met de promotie voor het nieuwe album van Calexico. Volgens Evers, die zich een paar maanden geleden bij Zomba nog vooral met distributie en het tekenen van labels bezig hield, is dat meteen een mooi voorbeeld van waar Labels voor staat en wat het zo leuk maakt om voor dit bedrijf te werken. “Zomba is als distributeur vooral een doorgeefluik. Bij een Labels-band kun je echt gaan nadenken over wat je met zo’n band gaat doen. Het artwork, special editions en welk nummer je de single wilt maken. Zo’n band krijgt bij ons echt aandacht terwijl Calexico bij een major waarschijnlijk niet meer zou zijn dan een plaatsje op de releaselijst.”
Labels: “We zijn geen sinterklaas”
Nieuwe productmanager schijnt licht op Labels
Labels kwam na het laten vallen van Coparck in een kwaad daglicht te staan. Het label zou met deze actie volgens de getroffen artiesten niet waarmaken waar ze dachten dat het label voor stond, namelijk het op weg helpen van nieuwe acts. “Maar wij doen niet anders dan nieuwe acts proberen te breken!”