De Oostenrijkse muzikant Christian Fennesz vergaarde twee jaar geleden onvoorziene roem met de uitgave van zijn derde cd 'Endless Summer'. De instrumentale, in het digitale domein gerealiseerde composities op die cd -zogeheten 'digimentals'- staan bol van melodieuze suggestie -op een tot dan toe ongehoorde manier die de muziek van Fennesz 'popfähig' maakte. Een aanzienlijk deel van die verdienste wordt toegeschreven aan het feit dat Fennesz van huis uit gitarist is; hij speelde tot begin jaren negentig als zanger en gitarist in de band Maische. Tezamen met Mego-labelgenoot Peter Rehberg (‘Pita’) en met de Amerikaanse muzikant Jim O’Rourke vormt Fennesz ook het trio Fenn O’Berg, waarvan twee cd’s verschenen; van tijd tot tijd speelt hij in het ‘laptop orkest’ Mimeo en wie wil horen wat er vooraf ging aan de mijlpaal ‘Endless Summer’, luistert naar de verzamel-cd ‘Field Recordings 1995:2002’, die een boeiende inkijk biedt op de ontwikkeling die Fennesz doormaakte. Op 15 februari a.s. speelt Fennesz in Worm te Rotterdam, voor een dubbelconcert met de Amerikaanse muzikant Phill Niblock. (JH)
Luister naar het gesprek dat Jan Hiddink met Christian Fennesz voerde, alsmede de concertopnamen zoals opgenomen tijdens New Forms 2002.
De Avonden special: Fennesz
Ex-gitarist maakt 'digimentals' vol melodieuze suggestie
Een portret met concertopnamen van de Oostenrijkse muzikant Fennesz: instrumentale, in het digitale domein gerealiseerde composities.