Ook bij Munich ‘geen cent teveel, hoor’ Ook bij Munich ‘geen cent teveel, hoor’

“Hallo, dat doen wij ook”

Ook bij Munich ‘geen cent teveel, hoor’

“Hallo, dat doen wij ook”

Munich introduceert deze maand de New Artist Deal: cd’s van nieuwe artiesten worden de eerste maand extra voordelig aan de winkels geleverd. Jan Lichthart, verantwoordelijk voor de publiciteit bij de distributeur / platenmaatschappij, is verbaasd over de aandacht die Sony, V2 en Excelsior met hun prijzenstunts oogstten. “Wij hebben al jaren dit soort acties.”

“Hallo, dat doen wij ook”

“Dat doen wij al jaren”, dacht Jan Lichthart van Munich, toen hij vorige week het bericht over de prijsstunt voor The Raveonettes-cd van Sony op 3VOOR12 las. Want naast de deze maand geïntroduceerde New Artist Deal, waarbij cd’s van nieuwe artiesten voor een zacht prijsje aan de winkels geleverd worden, had Munich al de zogenaamde Munich Delight en de Americana Delight actie. “Dat zijn hele normale acties voor ons”, zegt Lichthart. Bij de Sony / The Raveonettes stunt, wordt het grootste deel van de korting in feite uit de zak van de band betaald. Munich neemt bij eigen prijzenstunts genoegen met een lager percentage: “Wij kiezen alleen cd’s als New Artist Deal die op het Munich label zitten. Wij geven geen korting op cd’s die op een ander label zitten, maar door ons gedistribueerd worden.” “Het is volgens mij een gezonde ontwikkeling dat platenmaatschappijen consumentvriendelijke acties te voeren om aandacht voor een plaat te vragen. Natuurlijk maken wij ook posters, zetten we advertenties en een delen sporadisch een T-shirtje uit, maar voor ons zijn die prijsacties een beproefde methode. Wij doen het al jaren.” De aandacht die Sony, V2 en Excelsior met hun recente prijsacties scoorden steekt Lichthart niet:”Ik dacht wel even ‘Hallo, wij doen dit ook hoor’.” Of de korting, die aan de winkels wordt gegeven, uiteindelijk ook echt bij de klant terecht komt weet Lichthart niet. “Wij kunnen dat alleen maar hopen. Onze invloed houdt daar op. Daarom zijn vertegenwoordigers ook belangrijk. Die kunnen een winkelier op zo’n zachte introductieprijs wijzen.” De eerste New Artist Deal is John Guilts The Mirrors And Uncle Sam

Nu op 3voor12