Ennio Morricone maakt muziek voor een Friese film

Het gebeurde op een paal

Momenteel worden de voorbereidingen getroffen voor de film De Sportman Van De Eeuw: een Friestalige film over paalzitters en doorzetters. Ennio Morricone, de Italiaanse soundtrack-fabriek die inmiddels meer dan 400 films van muziek voorzag, maakt de score en is al begonnen te schrijven. “Hij is inmiddels 74 jaar, maar nog altijd kwiek”, zegt Emjay Rechsteiner, producent van de film.

Het gebeurde op een paal

'De Sportman Van De Eeuw', een Friestalige film die volgend jaar zal worden opgenomen, wordt muzikaal omlijst door de Italiaan Ennio Morricone, die al meer dan 400 films van een soundtrack voorzag. Het is voor het eerst dat de 74-jarige Morricone, die voornamelijk voor Italiaanse en Amerikaanse producties werkt, aan een Nederlands project meedoet: “Wij kwamen via zijn agent met elkaar in contact. Hij wilde het scenario in het Italiaans lezen, dus hebben we een vertaling gemaakt. Vooral dat de film over de het koppige Friese volkje gaat sprak hem aan. Daarnaast was hij gefascineerd door fenomeen paalzitten. Hij vond het het beste script sinds Cinema Paradiso, dus dat is wel een compliment”, aldus Emjay Rechsteiner, producent van de film. De film vertelt het verhaal van een paalzitter, die zijn leven lang bezig is het record paalzitten, dat op 500 dagen staat, te verbeteren. “Maar de echte hoofdrol is weggelegd voor het Friese landschap. Die man zit maar op die paal, dus dat worden lange shots met dat mooie open landschap. Dat landschap verandert steeds. De ene keer is de Elfstedentocht bezig en even later zijn ze aan het Skûtsjesilen. Wij noemen het een epische komedie. Het moet dus ook een epische soundtrack worden. Vandaar dat Morricone bovenaan op ons lijstje stond”, aldus Rechsteiner. Mischa Alexander, bekend van All Stars, Costa en Volle Maan, filmde vast een pilot om Morricone over de streep te trekken. “Die is meteen begonnen met componeren aan de hand van die twee scènes. Daarnaast heeft hij meteen met Mischa het hele script doorgelopen. Hij had meteen al wat themaatjes. Dat is goed, want daar kunnen wij weer op gaan filmen en monteren.” Rechsteiner is niet bang dat de film, door het lokale karakter, niet over de Friese grenzen aan zal slaan. “De hele Europudding gedachte suckt. Juist die lokale rariteiten blijken een universeel gevoel aan te spreken. Paalzitten is zo maf dat het universeel wordt.” Het is niet zo dat het hele budget van de film naar Morricone hoeft te worden overgemaakt. De Italiaan werkt voor een vriendenprijsje: “Hij hoeft niet meer voor het geld te werken. Hij is zeer betaalbaar omdat hij budget gerelateerd werkt. Hollywood producties betalen natuurlijk veel meer. ”