Programmeur van het jaar van Ekko naar Tivoli Programmeur van het jaar van Ekko naar Tivoli

Sytse Wils moet van De Helling een succes maken

Programmeur van het jaar van Ekko naar Tivoli

Sytse Wils moet van De Helling een succes maken

Half augustus gaat de voormalige Vloer in Utrecht weer open. Tivoli zal de zaal gaan exploiteren als De Helling. En daar is meteen ook een nieuwe programmeur bij gevonden: Sytse Wils van Ekko, onlangs nog door het VNP verkozen tot programmeur van het jaar. Voor Wils is de overgang na vele jaren Ekko een mooie uitdaging. Want na een desastreuze start moet van het pand aan De Helling een succes gemaakt worden.

Sytse Wils moet van De Helling een succes maken

Sytse Wils, onlangs nog door de VNP verkozen tot programmeur van het jaar, stapt over van Ekko naar De Helling, de nieuwe dependance van Tivoli in het pand van De Vloer. Half augustus start De Helling met haar programmering. Wils werkt al bijna negen jaar bij Ekko, de laatste vijf als programmeur. "Ik had wel zo iets van: deze kans doet zich niet zo vaak voor. Dat er in de stad die je leuk vindt zo'n plek vrij komt, want zoveel anders kan ik nu ook weer niet. Het is allemaal een stapje groter en het team waarin ik ga werken lijkt me ook heel leuk." Wils gaat samen met Johan Gijssen de programmering verzorgen voor de twee zalen, Tivoli en De Helling. De Helling zal wel een enorme uitdaging worden. "Het is niet zomaar dat de Vloer failliet is gegaan. En het is best wel een fors grotere zaal dan Ekko. In de Helling passen 425 man, het verschil is niet eens extreem groot, maar de uitstraling van de zaal is heel anders. Als je daar een concert hebt met 150 bezoekers, hebben niet veel mensen het idee dat het een succesvolle avond is. Bij Ekko is dat gevoel er wel heel snel. Ik krijg soms berichten van mensen dat het zo'n goeie avond was en bomvol en dan zijn er amper honderd mensen. Dat is denk ik een deel van het succes van Ekko." Op De Helling zal Wils zich dus qua programmering moeten gaan richten op de wat grotere namen van het alternatieve circuit. "Evan Dando (op 14 augustus, red) is perfect, of een band als The Thrills bijvoorbeeld, daar komen denk ik 350 mensen op af. Ik denk dat het moet kunnen, maar ik kan niet helemaal voorspellen wat daar de succesformule kan zijn. En er zijn natuurlijk best goeie mogelijkheden bij Tivoli, met professionele krachten. Dingen die bij Ekko door acht of tien vrijwilligers gedaan worden, daar heeft Tivoli 1 vaste kracht voor. Dat werkt veel efficienter en ik kijk er ook wel naar uit om dat eens mee te maken." In het Utrechts Nieuwsblad van 26 juni j.l. zegt Wils nog dat Ekko de huidige programmering volgend jaar financieel niet vol kan houden en dat Utrecht het nieuwe podium aan de Helling eigenlijk best zou kunnen missen. Twee maanden later werkt hij er zelf. "Het stuk is voor een deel wel een politiek stuk. Mijn hart ligt heel erg bij Ekko, met dat interview heb ik geprobeerd om het vuurtje weer op te stoken. De gemeentepolitiek is zo laks met het honoreren van het succes dat hier gehaald wordt, dat er af en toe gepookt moet worden om er leven in te krijgen." De zorg over geld in de Utrechtse popsector blijft. "Als het budget niet verruimd wordt, dan denk ik dat het voor Ekko wel heel moeilijk wordt. Dat het huidige, sprankelijke aanbod, waar je natuurlijk ook best veel risico mee loopt, niet vol te houden is. En dat zou zonde zijn. Uiteindelijk zal Ekko financieel wel meer steun moeten krijgen. De gemeente heeft wel toezeggingen gedaan, maar ze nog niet echt waargemaakt." Wils stond al eerder op het punt te vertrekken bij Ekko. "Vorig jaar december veranderde de situatie in Utrecht op een extreme manier. Wij hadden in 2002 gesprekken gevoerd met De Vloer, er zou een fusie tot stand moeten komen en daar hadden we heel veel bedenkingen bij. Ekko wilde niet de dupe zijn van de fusie en er wellicht zelf aan onderdoor gaan." Toen bleek dat de problemen bij De Vloer veel groter waren dan voorzien werd de stekker er uit getrokken. "Ik had de overtuiging dat Ekko voor de gemeente de aangewezen partij zou zijn om gesprekken te voeren over, zeg maar, 'het kleine segment popmuziek in Utrecht'. Ik kreeg opeens te horen dat met Ekko helemaal niet gesproken werd, maar dat Tivoli was aangeschreven door de gemeente met het verzoek een plan te maken voor De Helling. Dat is later nog wel wat genuanceerd, zodat ook andere partijen een plan mochten indienen. Maar dat is op zo'n rare manier door de gemeente gecommuniceerd en gedaan. Het gaf mij het gevoel van 'dan hoef ik hier ook niet meer te werken', want dat betekent dat iedere afspraak die je maakt, continu zo anders kan uitpakken omdat het op dat moment politiek makkelijker is. Daar was ik wel behoorlijk gefrusteerd over. Uiteindelijk heb ik me daar overheen gezet. Ik vond het werk te leuk om er zo maar uit te stappen. En we hebben uiteindelijk een goed voorjaar gehad hier in Ekko." Er wordt nog steeds gesproken door de besturen van Ekko en Tivoli over samenwerking. "Misschien dat daar ook nog mogelijkheden zijn om dingen af te stemmen. Als dat allemaal lukt, kun je een fantastische aanbod in Utrecht krijgen en zelfs de slag met Amsterdam aangaan." "Ik denk dat het ook uitmaakt hoe je het als zaal aanpakt. Voor mij is het belangrijk om als zaal een hele prettige plek te zijn voor een band. En dat heeft in Ekko vaak ook goed uitbetaald, omdat bands graag terug wilden komen. Ik kan me voorstellen dat Helling bands daar ook nog wel gevoelig voor zijn. En als het gewoon lukt om in De Helling een goeie following qua publiek te bouwen is zo'n gevoel daar ook heel goed mogelijk." En dan wordt het wellicht ook tijd voor een Vera-achtige krant in Utrecht.

Nu op 3voor12