Nederlands eerste download muziekwinkel Yeahronimo opent haar deuren Nederlands eerste download muziekwinkel Yeahronimo opent haar deuren

“Het is geen probleem om deals met independent labels te sluiten”

Nederlands eerste download muziekwinkel Yeahronimo opent haar deuren

“Het is geen probleem om deals met independent labels te sluiten”

In navolging van de succesvolle iTunes store die vorige maand op internet haar deuren opende is per vandaag het Nederlandse Yeahronimo in business. Het bedrijf, gevestigd in de Wisseloord Studios, wil eind augustus zo’n 300.000 nummers online staan. “We zijn nog steeds met alle platenmaatschappijen in gesprek.”

“Het is geen probleem om deals met independent labels te sluiten”

Directeur Michiel Wolff van Yeahronimo had al twee jaar geleden zijn gedachten over de toekomst van de verkoop van muziek: de internetwinkel. Meteen lekte iemand de naam van het bedrijf naar de pers en al snel verschenen de eerste artikelen over Yeahronimo. Maar na twee jaar voorbereidingen is het eindelijk zover: de webwinkel opent vandaag haar deuren. Wolff: “Yeahronimo is per toeval hetzelfde opgebouwd als de iTunes winkel. We hebben het niet van ze afgekeken. Ook wij wilden met verkoop van losse nummers werken en dachten dat vaste abonnementen niet zouden gaan werken.” Het eerste 10 tracks die de site in de etalage heeft staan komen van het album Wonderful World van Spanner, de nieuwe band van Syb ‘van De Kast’. Wolff, oud-directeur van de Arcade Muziekgroep, hoopt dat dat er aan het eind van deze maand zo’n 300.000 zijn. “Wij bieden die tracks op WMA formaat aan. Daar kun je zogenaamd ‘digital rights management’ aan koppelen, zodat je de nummers kunt branden. Die grote maatschappijen hebben tracks al in dat formaat klaarliggen.” “Elke cd die uitkomt moet bij ons te koop zijn”, vindt Woff, “wij gaan niet de A&R manager uithangen en een voorselectie maken. Het is geen probleem om deals met de kleinere, independent labels te sluiten. De grote majors zijn vaak afhankelijk van besluiten van hun internationale afdelingen en dat gaat allemaal wat trager. Maar we zijn nog steeds met alle platenmaatschappijen in gesprek.” De tracks zullen tussen de één en anderhalve euro gaan kosten, afhankelijk van de hitparade. “Maar in sommige gevallen hanteren we een lengteprijs. Je kunt natuurlijk niet een full length cd met twee nummers voor drie euro aanbieden. Maar dat gaat natuurlijk ook in overleg met de platenmaatschappij.” Naast muziek zorgt Wolff ook voor popnieuws op de site: “Je wilt natuurlijk ook dat de mensen terugkomen.” De iTunes store verkoopt inmiddels een half miljoen tracks per week.

Nu op 3voor12