Rockacademie opent nieuw kantoor in Nationaal Pop Instituut Rockacademie opent nieuw kantoor in Nationaal Pop Instituut

Opleiding creëert nieuwe mogelijkheden voor pop- en rocksterren in spé

Rockacademie opent nieuw kantoor in Nationaal Pop Instituut

Opleiding creëert nieuwe mogelijkheden voor pop- en rocksterren in spé

Instituut heeft oplossing gevonden voor gebrek aan contacten in muziekwereld.

Opleiding creëert nieuwe mogelijkheden voor pop- en rocksterren in spé

Op donderdag 6 juni opende de Tilburgse Rockacademie een nieuw kantoor bij het Nationaal Pop Instituut (NPI) te Amsterdam, o.a. om stages te begeleiden. Bertus Borgers van de Rockacademie vertelt waarom: "Tilburg is een mooie plaats om een Rockacademie op te richten, maar de contacten met de media, de muziekindustrie en de overheid zitten hier niet. Dit hebben we in de afgelopen drie jaar toch als een probleem ervaren. We willen ons niet in een ivoren toren opsluiten. De NPI is volgens ons dé deur naar de popwereld." Op de vraag waarom de school dan niet beter direct in Amsterdam van start had moeten gaan, antwoordt Borgers: "We waren bang dat als we in de hoofdstad waren begonnen het instituut zou ondersneeuwen door andere muziekopleidingen. Daarnaast stond de gemeente Tilburg en Fontys achter het concept." De Rockacademie is in 1999 opgericht als onderdeel van de Fontys Hogeschool. De opleiding heeft tot doel studenten in vier jaar klaar te stomen voor een glansrijke carrière in de popmuziek. Een jaar na de oprichting werd de academie echter al met sluiten bedreigd; het zou de hogeschool teveel geld kosten. De overheid heeft de toekomst van het instituut door middel van een subsidie uiteindelijk toch veilig gesteld. De academie ziet de toekomst met een vestiging in zowel Tilburg als in Amsterdam rooskleurig in. Borgers: "De studenten zullen o.a. beschikken over het grote informatiearchief van het NPI en andere organisaties. Ook kunnen ze vanaf volgend jaar presentaties voor belangrijke figuren uit de muziekwereld houden in het NPI. We willen dus een actief kantoor worden en de toekomstige popsterren zoveel mogelijk kansen aanbieden."

nu op 3voor12