Panelonderwerpen Noorderslag seminar bijna rond Panelonderwerpen Noorderslag seminar bijna rond

Nadruk ligt dit jaar op export van Europees muziekproduct

Panelonderwerpen Noorderslag seminar bijna rond

Nadruk ligt dit jaar op export van Europees muziekproduct

Een vast onderdeel van het Noorderslag weekend zijn de verschillende discussiepanels. Kenners praten met elkaar over het wel en wee van de wereld die muziek heet. Dit jaar op de agenda als hot topics: het managen van bands en de export van artiesten binnen Europa.

Nadruk ligt dit jaar op export van Europees muziekproduct

Maandag maakte de Noorderslag organisatie een aantal onderwerpen van haar paneldiscussies bekend. Op het seminar van Nederlands belangrijkste muziekindustriecongres zal onder andere over de volgende zaken gepraat worden. De nadruk komt dit jaar te liggen op het uitwisselen en exporteren van Europees talent binnen Europa. Dit jaar wordt daarom een speciaal samenwerkingsproject van Europese festivals, radiostations en Eurosonic/Noorderslag in het leven geroepen, het European Talent Exchange Program (ETEP). Peter Smidt, creatief directeur Noorderslag: “Eurosonic als showcase voor Europees talent is al eerder speciaal voor dit doel opgezet. Maar een goede uitwisseling is niet zomaar binnen een aantal jaar bereikt. Het kan nog veel beter.” Verder natuurlijk veel aandacht voor de podia en hoe die in de toekomst hun programma moeten financieren. Er bestaat volgens Smidt veel onduidelijkheid over het nieuwe Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing (FPPM) dat na 2004 als vervanger van het huidige Nederlands Popmuziekplan functioneert. Over een ander nijpend probleem, de verscherpte Arbo-eisen waar menig zaal dit jaar mee te maken kreeg, is volgens Smidt de afgelopen edities al flink gediscussieerd. “Er viel dit jaar niet echt veel nieuws aan toe te voegen.” Ook wat betreft de nog steeds alom aanwezige malaise in de muziekindustrie zal Noorderslag vooruit blikken door vooral te kijken naar de manieren waarop er nog wél geld aan muziek verdiend kan worden. En dat is volgens Smidt niet alleen voor de platenbaas van belang: “Als een platenmaatschappij minder geld uittrekt voor toursupport hebben de zalen daar ook last van.” Tenslotte komt ook 3VOOR12 zelf aan bod tijdens een discussie over de Europese online music-media. Hoe ontwikkelen deze media zich en welke problemen komen ze tegen. Niet zozeer een discussie als wel een ontmoetingsplek om ideeën uit te wisselen. Wij zijn erbij en houden je op de hoogte.

nu op 3voor12