Er zullen in de komende jaren zeker Europese agenten en onafhankelijke boekingsbureau's de geest geven. Grote boosdoener: magnaten als Clear Channel en Deutsche Entertainment, die onophoudelijk promotors, zalen en radiostations opkopen, in Amerika, maar ook in Europa.
Ook Rob Berends, mede-oprichter van boekingsbureau Paperclip spreekt over een steeds verdere "consolidatie van de industrie." Dit is nu al zichtbaar in de VS, maar Europa zal echter binnen afzienbare tijd volgen, vreest hij.
Clear Channel heeft zichzelf in ieder geval al in stelling gebracht. Zo kocht het bedrijf in Europa o.a. al boekingsbureau's in Zweden, Belgiƫ en Engeland. Ook in Nederland sloeg het bedrijf haar slag met de inlijving van Mojo Concerts, al jaren de nationale marktleider als het gaat om organiseren van popevenementen.
Volgens Berends zorgt de ontwikkeling op den duur voor het verdwijnen van de onafhankelijke agenten. Op dit moment is het nog zo dat een boekingskantoor voor de band een tournee opzet langs verschillende zalen in een land. Maar in Amerika bezit Clear Channel nu al meer dan duizend concertlocaties en kan dus zonder tussenkomst van derden zelf een complete tournee aanbieden aan de artiest.
Berends: "Die samenklontering van bedrijven onder bijvoorbeeld de Clear Channel-vlag trekt artiesten aan. Hoor je niet bij die familie, dan krijg je dus minder werk. Daar gaan zeker klappen vallen. En is nog maar de vraag of dat goed is."
Overigens is Mojo binnen Clear Channel wel een beetje de luis in de pels. "Illustratief is dat terwijl de overgenomen kantoren in het buitenland hun naam al ten grabbel hebben gegooid, Mojo nog steeds Mojo heet. Het lijkt erop dat ze bewust een eigenwijze rol willen spelen binnen het concern. Ik hoop het in ieder geval wel."
Rob Berends: 'Er gaan klappen vallen'
Paperclip-man constateert trend van verharding in boekingswereld
Rob Berends vreest donkere tijden voor de kleinere boekingsbureaus in Europa: "Er gaan zeker slachtoffers vallen."