Persil, I$I$ en Unyx zorgen voor een historisch dieptepunt bij Club Lek. Persil, I$I$ en Unyx zorgen voor een historisch dieptepunt bij Club Lek.

Persil, I$I$ en Unyx zorgen voor een historisch dieptepunt bij Club Lek.

Het uit Delft/Den Haag afkomstige I$I$, het Noord-Limburgse Unyx en de Amsterdamse band Persil vulden deze week Club Lek. Lees wat zij er (niet) van maakten.....MET REACTIE VAN DE BANDS IN KWESTIE

Verslag CLUB LEK 15 maart 2000 Algemeen Tja... uhm, hoe vertel ik dit? Nou ongeveer zo: alle Club Lek medewerkers waren het er over eens dat dit zo ongeveer een historisch dieptepunt was in de geschiedenis van Club Lek. Daar kunnen wij doekjes om winden, maar dat doen we maar niet, daar wij van de VPRO een bepaalde naam hoog te houden hebben. Het begon met... I$I$ Uit Delft/Den Haag die spacerock maken, en reeds drie cd's op hun naam hebben staan. Ondergetekende was de veronderstelling toegedaan dat we hier met een geoliede rockmachine van doen zouden hebben, maar de machine liep maar op halve kracht, en hier en daar zelfs uit de rails. Het beste nummer was het lang uitgesponnen Into Thin Air, maar zelfs dat was niet zo goed als op hun cd Edgar's Hair. We vestigden toen onze hoop op het jonge break-beat gezelschap UNYX Uit Noord-Limburg dat een alleraardigste debuut-cd had gemaakt op het DJAX-label. Tijdens de opnamen, zo vertelde Roel, het brein achter de groep, waren er twee sequenzers gesneuveld, en vandaar dat de cd SEQUENZERKILLER was gaan heten. Tijdens de show in de Amstel kon UNYX bij het publiek echter nauwelijks een potje breken. Had dat misschien te maken met de frontmannen die zich aanstelden alsof ze al voor een uitverkocht Paradiso stonden en ons keer op keer vertelden "OK! Here we go!!" om dan eigenlijk niet echt te gaan? Wie weet. Maar ze waren nog jong en muzikaal was het redelijk in orde. Bij PERSIL Lag dat anders. Deze Amsterdamse band zit al heel lang in het vaatje veelbelovend, leden hebben bij Sonetic Vet (waar later Solex uit voortkwam) gespeeld, ze hadden een single gemaakt op het Engelse independent label Shifty Disco, die hen een sessie had opgeleverd bij John Peel. Kortom, wij van Club Lek dachten dat we een mooie grote vis binnen hadden gehaald. Live klopte er echter weinig van bij Persil. In potentie aardige nummers werden om zeep geholpen door zwak musiceren en valse zang. Club Lek stroomde nog niet eerder zo snel leeg, en nog nooit eerder werd ondergetekende zo vaak gevraagd door mensen uit de zaal: "Zegguh, kan ik hier ook met mijn bandje spelen?" Een teken aan de wand. Zo ziet u maar, ook Club Lek faalt wel eens. Volgende week revanche? xxx JB Reactie van UNYX en Persil: Hallo beste mensen van de VPRO, Het was ons een zeer groot genoegen deel te nemen aan het dieptepunt in de geschiedenis van CLUB LEK. Geen dank hiervoor, we doen het graag nog eens. Greetzzz, Roel Gommans, stichting UNYX Hallo Jaap Boots en andere Club Lekkers. Poeh! Zijn we net bijgekomen van de uitzending van gisteren, ook voor ons een historisch dieptepunt, worden we er op de VPRO website weer aan herinnerd! Wat flauw om op de website de schuld van het mislukken van het optreden zo op de band(s) te schuiven. Ook wij hadden hooggespannen verwachtingen van het optreden. 't Is toch voor de VPRO en op de radio, we willen graag goed klinken. Van tevoren hadden we daarom gezegd dat we het erg belangrijk vonden om goed te kunnen soundchecken. We gebruiken verschillende drum/bascomputer en CD geluiden, klinkt steeds anders, dat moet goed worden afgesteld. We vonden het jammer dat we als laatste band moesten spelen (de soundcheck zegt dan meestal weinig over het uiteindelijke podiumgeluid), maar vooruit, we kregen te horen dat 'de soundcheck best wat mocht uitlopen'. Belangrijker nog was de belofte dat we tijdens de uitzending, nog voor ons optreden ook konden soundchecken. Waarom is een goed podiumgeluid zo belangrijk? Een goede vriend van mij is eens 's nachts zijn bed uitgegaan omdat hij dacht dat de hond zo verschrikkelijk jankte. Het bleek zijn moeder te zijn die meezong met een plaat met de koptelefoon op. Als je jezelf niet hoort klink je, om het zacht te zeggen, niet zuiver!! Nou die extra soundcheck was mogelijk, precies 30 seconden lang, waarna het podiumgeluid werd uitgedraaid. Na het inderdaad niet zo beste optreden (het is moeilijk goed te spelen/zingen als je jezelf amper kunt horen) zei de geluidsman dat de microfoon beter helemaal niet in het midden had moeten staan. En dat de monitor niet harder bleek te kunnen. Hij erkende ook dat het geluid beter had moeten zijn. Achteraf hoorden we dat er voor het optreden best nog een extra singeltje gedraaid had kunnen worden om ons meer tijd te geven om te soundchecken, maar dan heb je op dat moment niets meer aan; zoiets hoor je graag vooraf! Het verrast ons ook dat het optreden bij de VPRO niet uit de verf kwam, terwijl onze optredens in engeland uitstekend klonken (de mensen van Shifty Disco en andere bands waren razend enthousiast en konden niet geloven dat het optreden in Nottingham ons tweede optreden was!). Ik heb de VPRO uitzending nog niet teruggehoord, maar zelfs m'n moeder (uit de tijd van de koffergrammofoon) die ervoor was opgebleven vond het 'erg blikkerig' klinken. Er ging het een en ander mis die avond, maar om het dan ook zo negatief en eenzijdig op de website te zetten getuigt niet van enige waardering voor de bands die voor de VPRO komen opdagen. Hopelijk zijn jullie zo sportief om ook iets van mijn weerwoord op de website te plaatsen, zodat de websurfers ten minste ook onze kijk op de mislukte uitzending kunnen lezen. Groeten, David (namens Persil)

nu op 3voor12