Defqon.1 nu helemaal afgelast vanwege code rood
Extra maatregelen niet genoeg na opschaling weerwaarschuwing
'Het ondenkbare is gebeurd.' Met die woorden begint dance-organisatie Q-Dance het statement dat het totale afgelasten van Defqon.1 aankondigt. Het grote hardstyle evenement in Biddinghuizen nam een dag eerder al de beslissing vanwege de extreme hitte dagkaarthouders van de vrijdag en zaterdag teleur te stellen, maar door de opschaling van code oranje naar code rood moet nu helemaal de stekker eruit.
Q-Dance ontving vrijdag het bericht dat het KNMI code rood heeft afgegeven vanwege extreme hitte voor minimaal de komende 24 uur — de eerste keer in de Nederlandse geschiedenis dat die waarschuwing vanwege hoge temperaturen wordt uitgebracht. In overleg met de autoriteiten zag de organisatie geen andere keuze. 'Tienduizenden toegewijde Weekend Warriors verblijven momenteel op de campingterreinen, velen van hen hebben ver gereisd en zich maandenlang voorbereid op dit weekend,' schrijft Q-Dance. 'Hen vragen naar huis te gaan is het slechtste scenario.' Alle tickets worden terugbetaald; over verdere compensatie volgt na het weekend meer informatie.
De volledige afgelasting komt een dag nadat Q-Dance al een ingrijpende beslissing had genomen. Vanwege de voorspelde 38 graden op vrijdag en 35 graden op zaterdag - met gevoelstemperaturen richting de 40 - besloot de organisatie in overleg met hulpdiensten en EHBO-partij dagkaarthouders niet toe te laten. 'Het was inderdaad echt een hele lastige beslissing,' zei Rob Souren van Q-Dance donderdag. Per dag betekende dat 14.500 bezoekers minder, op een totaalcapaciteit van 72.500. Q-Dance had daarnaast vernevelinstallaties geplaatst, extra buitendouches op de camping neergezet en het populaire Power Hour verschoven van 16:00 naar 19:00 uur. Het bleek niet genoeg.
Na de bekendmaking werd het even onrustig op het terrein in Biddinghuizen. Boze bezoekers zouden daar uit frustratie dingen kapot gemaakt hebben. Hardstyle dj Outsiders reageert daar furieus op met een post op Instagram. ‘Het maakt me niet uit waar je vandaan komt: kom alsjeblieft nooit meer terug. Je bent niet een van ons.’ Volgens Q-Dance keerde de rust al snel weer op het terrein en is de sfeer nu eerder gemoedelijk en worden kleine feestjes gevierd. De camping was afgelopen nacht gewoon open, maar dan zonder programma.
Accepteer de 'social' cookies voor deze 'instagram'-embed.
Bekijk deze Instagram reel
Bezig met laden...