DJ Shortlist: De dansbare wereldmuziek van Ramses3000

'Lekker nerden met m'n Pioneers'

Klaas Bakker ,

De DJ Shortlist van vanavond gaat dwars door alle landsgrenzen heen en wie kan dat beter dan Yannick Verhoeven, of beter gezegd: Ramses3000. Die kan je misschien kennen van Caïro Liberation Front, een duo dat zich helemaal laat inspireren door Egyptische electro cha3bi. Als dj Ramses3000 trekt Yannick het wat breder en draait hij experimentele dansmuziek uit alle hoeken van de wereld. Komend weekend sluit hij in Utrecht tijdens Le Guess Who? de Pandora twee keer af, maar eerst vroegen we hem naar zijn favoriete platen.

Wat is de plaat waardoor je bent gaan draaien?
'Met Cairo Liberation Front hebben we echt een vergrootglas op de scene in Caïro en draaien we echt alleen maar electro cha3bi-hits. 'Holy Oxygen' van Okmalumkoolkat was een van de eerste tracks die ik echt cool en heel verfrissend vond. Ik hoorde het nergens eerder, maar deze kan echt wel op de dansvloer gedraaid worden. Een paar jaar geleden is die interesse ontstaan doordat ik in heel die scene uit Egypte te horen kreeg en toen besefte dat wereldmuziek helemaal niet saai hoeft te zijn! Misschien als je jong bent, dan denk je: dat is echt geitenwollensokkenmuziek, maar het blijkt toch wel wat anders te zijn. Toen ben ik wat gaan zoeken en eigenlijk komt het ook gewoon dat we met Cairo Liberation Front op verschillende blogs kwamen te staan en toen ben ik me er wat meer in gaan verdiepen. Daardoor ben ik meer gaan luisteren naar Afrikaanse en Arabische muziek. Het zijn in ieder geval platen die je niet snel op de Nederlandse radio te horen krijgt.'

Je zit bij Caïro Liberation Front: Welke track trok jullie helemaal in de wereld van electro Cha3bi?
Dat was eigenlijk geen track, maar meer een filmpje. Daarin zie je Islam Chipsy op straat met z’n vuist op een keyboard te rammen, dat was echt heel sick. Deze plaat 'Moulid El Ghoul' heeft hij opgenomen met zijn liveband Eek en geeft een goed beeld van wat ons aantrok in zijn muziek.

Op Le Guess Who zijn er dit jaar heel veel oosterse/arabische invloeden te vinden. Met welke track sluit jij daar het liefst bij aan?
Ik draai dit weekend voor de derde keer op Le Guess Who? en ik sluit dit weekend de Pandora af.  Mensen willen natuurlijk dansen daar, dus dat wordt sowieso Kalbata met ‘Al Shark’, hem ken je misschien als de oprichter van Fortuna Records. Dat is een re-issue label uit Israël en die plaat is industrieel en minimalistisch, maar dan gemixt met Arabische sounds.

Wat is je favoriete floorfiller aller tijden?
Als ik aan het draaien ben, ben ik nooit zoveel bezig met het publiek. Het voelt altijd alsof ik op m’n slaapkamer bezig ben. Ik zit dan door m’n eigen platen te bladeren en dan denk ik: ‘Ah, deze is écht hard’. Dus dan ben ik niet bezig met wat die plaat precies doet met het publiek. Ik heb er wel eentje waarvan ik merk dat die het heel goed doet: 'Balla Balla' van Africaine 808. Ik ben meestal aan het nerden op m’n pioneers en dan zie ik wel dat die track heel erg gaande is.

Wat is je favoriete crossover: de perfecte samensmelting Zuid-Amerikaanse cultuur en westerse invloeden?
'Paleta' van Kamixlo is echt m’n favoriete plaat van vorig jaar. Het heeft die opzwepende sound van reggeaton en dancehall, maar dan gecombineerd met die donkere sound uit Londen. Ik ontdekte het vorig jaar rond deze tijd, via The Quietus. Het is geen floorfiller, maar echt zo’n enorme floorsloper met een soort van sledgehammer die midden in je gezicht geslagen wordt. Zo hard en zo bombastisch, dat je denkt: ‘waar komt dit vandaan'?

Heb je ook een track waarmee je het publiek een adempauze geeft en de rust terugbrengt? 
Ik heb daar wel een goeie track die daar wel goed bij past. Okzharp met 'Dear Ribane' Hij is bekend geworden met z’n project LV. Voor z’n solowerk werkt hij samen met een Zuid-Afrikaanse vocaliste, Manthe Ribane. Ik ben echt heel erg fan van deze track. Het is heel erg knap hoe hij speelt met de ruimte, wat ook heel kenmerkend is voor het label waar hij op zit, Hyperdub. Dat label ken je vooral van eigenaar Kode9 en van Burial die tien jaar geleden ook zoveel speelde met die ruimte. Echt een label voor de electrofreaks, de nerds zoals ik zeg maar. Okzharp komt uitLonden, hij heeft voor z'n project LV ook wel met Afrikaanse artiesten gewerkt, zoals op het album Sebenza en zijn laaste album Ancient Mechanisms is weer heel jazzy. Die laatste EP’s met Manthe zijn ook echt sick.