3voor12 Award genomineerde: Sevn Alias

Materialistische straatrap op Twenty Four Sevn 2

Freek Verhulst ,

Sevn Alias is hot dit jaar. Miljoenen streams op Spotify en YouTube en een zegetocht aan optredens op Pinkpop, Woo-Hah, Best Kept Secret en Lowlands, maar die zegetocht begon op Noorderslag, waar hij volgens ons de allerbeste show van het festival gaf. Sevn weet dat je het ijzer moet smeden als het heet is, dus kwam hij een dag voor die show op Noorderslag met Twenty Four Sevn 2: acht tracks waarin de Almerenaar er geen twijfel over laat bestaan dat hij zich door niets of niemand laat afleiden op weg naar succes. Die gretigheid levert de jonge rapper en 12van3voor12 een nominatie voor de 3voor12 Award op.

Tout hiphop-Nederland was bij zijn show op Noorderslag. Vorig jaar al was hij flink aan het buzzen in de scene, met dank aan een indrukwekkende 101Barz-sessie, een featuring bij Hef en natuurlijk die hit Ma3lish. Toen dit jaar net vier dagen oud was, was daar een nieuwe Sevn Alias-single: Kifesh. Ook die wordt goed opgepikt en schiet in tweeëneenhalve week tijd alweer richting de half milljoen streams op Spotify.

"Kifesh je stresst om die meisjes / Ik heb liever tien ton dan tien wijven", is het refrein van Kifesh, dat ook de openingstrack van de plaat is. 'Kifesh' is Marokkaans (Sevn groeide op tussen de Marrokaanse jongeren in Amsterdam-West) voor zoiets als 'hoezo'. Oftewel: "Waarom zou je je druk maken om meisjes als je geld kunt verdienen?"

Onomwonden is het in twee zinnen de boodschap van het hele album. Sevn Alias heeft "z'n hoofd alleen maar op cijfers" (Kifesh), want hij is een zakenman, blijkt bijvoorbeeld ook op Wegen: "Ik moet het wegen, ik kan het je niet zo meegeven / Straks pak ik een puntje verlies, zo werken we niet, wil m'n money verzekerd." Kijk, dat is duidelijk. Met Sevn valt niet te fucken. Hier wordt niet geïnvesteerd in de liefde, maar in harde knaken. "Ik zoek geen bitch met krullen, ik zoek een bitch met spullen (...) Al pakt ze 20 lullen, ik kijk naar profijt, ik kijk naar procenten en ik kijk naar m’n wijk", rapt Lijpe op Woosh.

Het is onverhulde, materialistische straatrap. En ook de grimmige, slome Atlanta-trapbeats van Esko zijn recht-voor-je-raap. Dat totale gebrek aan opsmuk maakt het verhaal van Twenty Four Sevn 2 alleen maar sterker. Maar wat Sevn Alias vooral kenmerkt, zijn de goeie hooks. "Ik pull op on ya in een hele enge whip" (Enge Whip) en natuurlijk dat refrein van Kifesh - na anderhalve luisterbeurt rap je ze helemaal mee.

Sevn Alias wil Twenty Four Sevn 2 officieel geen album noemen, maar een trackverzameling. Dat impliceert dat deze acht tracks een beetje willekeurig bij elkaar gezocht zijn, maar daarvan is absoluut geen sprake: samen vertellen ze toch duidelijk één verhaal. Het maakt ook extra nieuwsgierig naar wat hij dan wel onder een 'album' verstaat. Dat eerste 'echte' album wil hij ook al dit jaar gaan releasen: Trap Grammy. Maar met Twenty Four Sevn 2 kunnen we tot die tijd wel even vooruit.