Wat moet Apple's streamingdienst ons brengen?

Tech-gigant moet in juni met muziekstreamingdienst komen

Atze de Vrieze ,

Het schijnt in juni echt te gaan gebeuren: Apple komt met een streamingdienst, de langverwachte concurrent voor Spotify. Met de lancering van Tidal zagen we dat zowel pers als gebruikers enorm kritisch zijn naar nieuwe betreders van de markt. Je overtuigt de muziekliefhebber niet zomaar over te stappen. Wat moet Apple bieden om 'ons' te overtuigen?

Compleetheid
Het klinkt misschien als een open deur, maar wij, de gebruikers, willen graag een complete dienst. Wij willen alle muziek die er is. Alle muziek die ooit uitgebracht is. Alle muziek die we kennen, en vooral ook alle muziek die we nog niet kennen. We willen de muziek die we mooi vinden, we willen de muziek die onze ouders willen horen als ze een keer komen eten, we willen de muziek die we niet mooi vinden maar toch een keer willen horen. We willen oud en nieuw, mainstream en underground. Spotify heeft ons het idee gegeven dat het kan. Want ook al heeft die dienst natuurlijk nog lang niet alles, hij heeft genoeg om in elk geval het gevoel van compleetheid te benaderen dat Napster en The Pirate Bay ons boden.

Apple, jullie hebben zelfs The Beatles overtuigd aan iTunes mee te doen, neem ze ook mee naar de streamingwereld. Maar wat we vooral niet willen: een strijd tussen platforms ten koste van ons. Exclusieve dealtjes met artiesten, dat klinkt als een unique selling point, maar wij krijgen daar een nare smaak van in de mond. Het doet ons vrezen voor Netflix-achtige versplintering. Begin er niet aan. Ook niet met Taylor Swift of Florence And The Machine of Game Of Thrones als wapen.
 
Delen is key
De afgelopen jaren lanceerde de ene na de andere streamingdienst. Vooral het Franse Deezer leek het prima voor elkaar te hebben. Een geweldige database, sympathieke uitstraling. Tidal bestormde de media met een bataljon supersterren en kreeg werkelijk overal aandacht. En toch lijkt het erop dat vrijwel niemand daadwerkelijk de overstap maakt. Hoe we dat weten? Onze Facebook- en Twitter timeline. Een van de belangrijkste redenen dat mensen vooral voor Spotify kiezen, is het feit dat iedereen daar zit.

‘Yes, het nieuwe album van die en die staat nu op Spotify’, lees je dagelijks op Twitter. Linkje erbij, lekker makkelijk. Nooit: ‘Yes, het nieuwe album van die en die staat nu op Spotify, Deezer, Napster en Tidal.’ Apple moet er dus vooral voor zorgen dat delen optimaal werkt, als het even kan beter dan bij Spotify. Goede deals met Twitter en Facebook zijn daarvoor essentieel. Zorg dat een liedje meteen in je timeline af te spelen is, zoals dat ook kan met YouTube-filmpjes.
 

Radio
Hoe vaak mensen de radio ook dood verklaard hebben, nog altijd gebruiken mensen hem om naar muziek te luisteren en nieuwe artiesten te ontdekken. Je hebt niet altijd tijd om uitvoerige playlists te maken, of je hebt er simpelweg geen zin in. Hoe handig zou het zijn als een streamingdienst de rol van de radio helemaal overnam? Ja, natuurlijk heeft Spotify ook een radio-functie, maar daar is nog een hoop winst te behalen.

Wij willen een radio die precies weet wat we mooi vinden, en ook op welk uur van de dag. Niet te hard op maandagochtend, donkere techno op zaterdagavond. En als dan een nieuwe single van een van mijn favoriete bands uikomt (Apple weet op basis van mijn luistergedrag wel of dat U2 is of Deerhunter), dan kan die meteen in de playlist, toch? Reclame: liever niet. Maar een nieuwsbulletin op het hele uur? Misschien wel zo fijn om even bijgepraat te worden. 

Discovery
Met algoritmes kun je ver komen, zo bewees Google ons de afgelopen jaren, en toch blijft het bij de muziekdiensten worstelen om met echt zinnige tips te komen. Zo schafte Spotify onlangs hun ‘apps’ af, een mislukte poging om media als Rolling Stone, Pitchfork of 3voor12 een eigen platform te geven binnen de dienst. Op het gebied van ‘discovery’ zijn kleine diensten met beperkt aanbod veel interessanter.

Neem een Nederlands platform als 22Tracks, dat de hipste mensen uit een stad aan zich bindt, en muziek uitserveert in overzichtelijke playlists? Of Perfects.nl, in feite een uit de hand gelopen hobbyproject, maar overduidelijk gerund door liefhebbers. Shuffler.fm heeft ook een interessante manier gevonden: het koppelt blogs van smaakmakers (bah, vreselijk woord) aan muziekdiensten. Apple nam onlangs al BBC-coryfee Zane Lowe aan, een internationaal vermaard muziekontdekker. Hij zal ongetwijfeld iets op dit vlak gaan doen. De grote uitdaging: hoe kun je specifiek zijn voor een miljoenenpubliek? 
 
Altijd en overal
Spotify liet de afgelopen jaren al zien hoe je een netwerk uitrolt op zoveel mogelijk plekken. De Zweden sloten een deal met Volvo, dat de dienst inbouwt in bepaalde auto’s. Afgelopen week nog kondigde het aan beschikbaar te zijn op de Playstation. En de belangrijkste deal: Spotify koppelen aan KPN zorgde voor een enorme groei in klanten en aan traffic. Het klinkt ook logisch: je sluit bij KPN een media-abonnement af: tv, internet, en een muziekbundel.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden denkbaar om je streamingdienst altijd en overal beschikbaar te maken, zeker met de enorme power van Apple. Dit slimmigheidje lijkt Apple alvast over te nemen: een family account, met korting op een premium account voor extra gezinsleden. Zo ben je eerder geneigd om al je kinderen ook meteen maar aan abonnement te geven. Bij Apple begrijpen ze dit dan ook prima. Er schijnt hard gewerkt te worden om de dienst toegankelijk te maken via het web en op andere telefoons dan Apple's eigen iPhone. Precies zoals ze iTunes destijds ook beschikbaar maakten voor Windows computers.
 
Nog meer compleetheid
En nu we toch filosoferen over een media-abonnement: dan willen we misschien wel meer dan alleen muziek in onze dienst. Eigenlijk willen we er ook best video’s bij. Concerten, muziekdocumentaires, alles on demand. Zou het een idee zijn om ook boeken toe te voegen? Een dienst waarin je de muziek van de biografie van Keith Richards kunt lezen, met real time de muziek erbij? Ja hoor. Laten we wel wezen, dit gaat er in 2015 niet komen, een dienst waarin je al het media-aanbod tegelijk aantreft, maar op een dag…