15 Trends van SXSW 2015

En wat is helemaal uit?

Willem van Zeeland (met input van Wilbert Mutsaers, Atze de Vrieze, Roosmarijn Reijmer, Tijs van Liemt, Ben Houdijk, Frans Klein, Geert-Jan Bogaert, Carel Kuyl, Geert-Jan Strengholt, Marc Josten en Lisa de Jongh) ,

Op SXSW vind je niet alleen de nieuwste bands, maar ook de laatste ontwikkelingen in de popcultuur in de breedste zin van het woord. Daar levert SXSW Interactive natuurlijk ook een grote bijdrage aan. Dit zijn de belangrijkste trends volgens 3voor12.

Meerkat
Wat een geweldige uitvinding, een game changer volgens Pete Cashmore van de populaire tech website Mashable. Livestreamen met je smartphone via Twitter, dankzij de Meerkat-app. Verslaggeving via Meerkat kan de manier waarop we breaking news beleven ingrijpend veranderen. De campagnestrateeg van Obama’s geslaagde verkiezingen voorspelt een grote rol voor Meerkat in de komende Amerikaanse presidentsverkiezingen. Nadeel: als het erg populair wordt, zal het menig wifi-netwerk plat leggen.

Streaming television
Netflix kennen we natuurlijk al een tijdje, maar er zullen de komende jaren vele niche-varianten opstaan en ze zullen de manier waarop we tv kijken voorgoed veranderen. Streaming on demand kijken wordt leading in plaats van lineair (ouderwets) tv kijken. De business modellen zullen moeten veranderen, ook bij de publieke omroepen. Het zal de komende jaren ook leiden tot een renaissance van muziektelevisie.

SXSW is weer voor de debutanten
Afgelopen jaren kaapten de supersterren de buzz op SXSW. Debutanten werkten zich in het zweet in matig gevulde kleine clubs, terwijl alle aandacht uitging naar megasterren als Prince, Coldplay, Jay Z en Justin Timberlake die de boel flink ophypeten met grootschalige, gesponsorde concerten. Daar zagen we dit jaar weinig van. Kanye werd verwacht, maar hij kwam toch niet. Er zou een openluchtshow gepland staan, maar halverwege de week sloeg het weer om en wellicht had hij geen zin om in de regen te staan. Alleen Miley Cyrus liet zich nog even zien voor een surprise gig, maar die werd nergens aangekondigd en bleef dus relatief kleinschalig. De gesprekken gingen weer over waar ze over moeten gaan: Het ontdekken van nieuwe acts.

Hiphop
We zien het al een aantal jaren op SXSW, de groei van de hiphop, maar dit jaar gaat het wel heel erg hard. Ruim 500 rappers staan er dit jaar op het festival. Meest nadrukkelijk aanwezig: Run The Jewels, Rae Sremmurd, Migos, Earl Sweatshirt, Ghostface Killah, Chance the Rapper en A$AP Rocky. Terwijl in Engeland een anti-Kanye-West-op-Glastonbury-petitie rondgaat, heeft ieder festival hier een rap-act als grote afsluiter. De prestigieuze keynote speech werd voor het eerst gegeven door een rapper: Snoop Dogg, al was dat nogal een deceptie. De keynote speech werd vormgegeven als een interview dat werd afgenomen door zijn eigen manager. Hiphop domineert op SXSW. Wanneer gaat het genre ook in Europa radiozenders en festivals domineren?

Azië
Techbedrijven willen groei, schaalvergroting en dus export. Maar in welke landen kun je het beste extra kantoren vestigen? Daar was wel wat discussie over: China of Japan of Zuid-Korea. Europa kwam niet ter sprake.

Virtual reality, Oculus Rift
Virtual reality is here to stay en de Oculus Rift is nu zijn belangrijkste drager. Volgens een spreker op SXSW Interactive is de situatie van nu vergelijkbaar met het prille begin van de stomme film. We kijken met verbazing naar wat er allemaal mogelijk is, maar nu moet er nog kwalitatief hoogstaande content gemaakt worden. Ook Pete Cashmore van Mashable ziet het ontwikkelen van aantrekkelijke content voor de Oculus Rift als een van de grote uitdagingen van deze tijd. Vraag is volgens hem wel of het publiek nu massaal zo’n Oculus Rift gaat kopen. Maar ook als dat niet gebeurt, hebben Wearables volgens Cashmore de toekomst, in wat voor vorm dan ook.

Pinterest
Voor sharing moloch Buzzfeed is Pinterest het op een na belangrijkste platform voor het verspreiden van content. Maar daar moet je content dan wel op een heel andere manier aanbieden. Je kunt daar niet zomaar een linkje naar jouw website plaatsen. Je moet het customizen met veel foto’s.

Native content
En daar hebben we een andere trend mee te pakken: native content. Het ontwikkelen van exclusieve content, op maat gesneden voor platforms als YouTube, Facebook, Instagram, Tumblr en Pinterest. Niet langer met als doel om te verwijzen naar de eigen website, maar als doel op zich. Buzzfeed is er groot mee geworden en ontwikkelt dergelijke content inmiddels ook voor merken. Dus focus niet langer op content voor je eigen platform, maar distribueer je content rechtstreeks via de grote platforms waar je publiek op zit. En hoe verdien je dan geld? Doe daar niet meteen al te moeilijk over. Zorg dat je succesvol bent en het geld zal volgen.

Mediabedrijven worden techbedrijven
Is Mashable een mediabedrijf of een techbedrijf, wordt gevraagd aan Pete Cashmore? Tegenwoordig moet je allebei zijn, antwoordt hij. Nog een teken aan de wand: Jeff Bezos van Amazon heeft de Washington Post overgenomen en hanteert daar een 1 op 1 beleid: hij zet naast iedere journalist een technicus.

Firechat
Chatten zonder wifi of 3G/4G? Het schijnt te kunnen met Firechat, een chatdienst die gebuik maakt van de locale radiogolven in de lucht. Schijnt ook te werken op plaatsen met beperkt netwerk, zoals popfestivals. En het is een gesloten circuit, niet zichtbaar voor buitenstaanders en dus ook lastiger te tracken door diensten als de NSA. Dit moeten we maar eens in de praktijk uitproberen.
 

Zangeressen
We zagen het ook al op Eurosonic en de trend zet door op SXSW: vrouwen domineren de festivalpodia in 2015. Als potentiële festivalfavorieten voor deze zomer noteren wij Courtney Barnett, Seinabo Sey, Kate Tempest, Natalie Prass, Christine and the Queens, Hannah Diamond, Meg Mac, Elle King en Perfume.

Posses
We kennen het fenomeen uit de old school hiphop-wereld van de jaren tachtig. Rappers met entourage, hele posses van maten die met ze meereizen om allerlei hand- en spandiensten te verrichten voor de artiest. Het fenomeen leek uit het straatbeeld te zijn verdwenen, maar in Austin zien we deze week weer menige posse door het beeld schuiven. Allemaal in trainingspak of sportshirts, dienstbaar aan de artiest die het middelpunt van het gezelschap is en belast met een al of niet duidelijke taak. Security natuurlijk, maar ook het ontwikkelen van native content voor de diverse platforms kan natuurlijk een dagtaak zijn. Meest in het oog springend waren de posse van A$AP Rocky (die een soort audiëntie hield in de drukste straat van Austin) en die van Rick Ross. Niet de rapper, maar de original gangster waar hij zijn naam van heeft gejat. Die presenteerde hier zijn autobiografie.
 

Republikeinen
SXSW is vanouds een democratisch bolwerk in een Republikeinse omgeving. Maar dit jaar staat er zowaar een Republikeinse politicus op het programma: Rand Paul. Hij is een libertijnse politicus die wordt getipt als mogelijke Presidentskandidaat voor de Republikeinen. Met zijn pleidooi voor zoveel mogelijk vrijheid en zo weinig mogelijk overheid is hij ook populair in Silicon Valley. Hij krijgt hier ook de handen op elkaar met zijn pleidooi voor het stoppen van de war on drugs, zijn steunbetuiging aan Edward Snowden en zijn standpunt dat de NSA zich moet houden aan de Amerikaanse grondwet. Om zich vervolgens weer te laten kennen als een onvervalste Republikein met zijn standpunt over de financiële sector: Daar hebben ze last van veel te veel regels. Overigens zijn deskundigen het er deze week op CNN over eens dat niet Rand Paul, maar Jeb Bush de voornaamste kanshebber is om als Republikeinse presidentskandidaat de verkiezingen in te gaan.

Philips
Philips zette met veel elan een heel nieuwe identiteit neer hier op SXSW. Het bedrijf dat ooit aan de basis stond van de elektronische muziek, de compact disc en het cassettebandje gold in de 21ste eeuw niet als de meest hippe tech company, op zijn zachtst gezegd. Maar Philips is aan het veranderen. In korte tijd werden de divisies lighting en consumer electronics afgestoten, waardoor er in het bedrijf waarin Frits Philips ooit duizend bloemen liet bloeien nog maar een divisie overblijft: health tech. En daarmee presenteert het Nederlandse Philips zich hier als hoofdsponsor, inclusief competitie voor health tech start-ups. Uiteraard ook met als drijfveer om ze over te kunnen nemen als ze daar brood in zien.

Liefde
Content delen op social media is een act of love, zo leren we hier van social media goeroe Mark Schaefer. De beste content wordt gedeeld om emotionele redenen, niet om economische redenen, dat doen bedrijven. Zoek uit wie jouw 2% meest fanatieke volgers zijn op social media. Zij vormen jouw elite group. Richt je speciaal op hen. Doe alsof je tegen ze praat. Vraag je af: Met welke content kan ik deze mensen helpen? Sharing as an act of love. Houd dat principe hoog in het vaandel en je zult succesvol zijn.

Zo liep SXSW 2015 af als een sprookje. De liefde wint het van het geld hier in Austin.
Dat geldt natuurlijk boven alles voor de liefde voor Austin zelf. Geniet van het tranentrekkende lied dat Jimmy Kimmel in show in Austin zong met local hero Willie Nelson:

En wat is helemaal uit?

Sponsoring
Win Butler van Arcade Fire roept in een panel artiesten op om niet in zee te gaan met sponsors. Het tast je onafhankelijkheid en je identiteit aan. Arcade Fire heeft er nooit aan meegedaan. Zijn betoog is een verademing, na de over-gesponsorde shows van de afgelopen jaren, met als dieptepunt een optreden van Chuck D in een oversized vending machine van Doritos. Er is ook veel onvrede over een van de nieuwe hoofdsponsors, McDonalds: geen passende sponsor voor een festival dat zich laat voorstaan op aandacht voor duurzaamheid. En er is veel commotie over de showcases die McDonalds organiseert met artiesten die helaas niet worden betaald wegens… gebrek aan budget.