Onwaarschijnlijk gelijk: Shaking Godspeed en Monomyth

Over opnemen, toekomst en dubbele albumpresentatie

Tim van der Steen ,

Monomyth en Shaking Godspeed hebben weinig met elkaar gemeen. Toch? Monomyth met atmosferische space-/krautrock, puur instrumentaal en nummers die gerust meer dan tien minuten duren. Shaking Godspeed dan; smerige, psychedelische bluesrock. Toch presenteren de bands morgen hun albums samen in Tivoli de Helling, Utrecht en als je nét wat verder kijkt snap je waarom.

Monomyth en Shaking Godspeed zijn beiden getekend bij Suburban, speelden laatst op het Reeperbahn festival en hebben net een album klaar. Beide albums worden lovend ontvangen, en morgen samen gepresenteerd in Tivoli de Helling. We spreken Selwyn Slop (Monomyth/bas) en Wout Kemkens (Shaking Godspeed/gitaar en vocalen) aan de vooravond van de releaseparty.

Waarom presenteren jullie de albums eigenlijk samen?
Kemkens: “We zitten natuurlijk beiden bij Suburban en brengen op hetzelfde moment een nieuw album uit. Daarom leek het me wel een goed idee om dat ook samen te presenteren. Monomyth en Shaking Godspeed speelden ook beide op het Duitse Reeperbahn festival en Selwyn en ik kennen elkaar nog van shows met de Haagse band Santa Cruz, dus toen Suburban opperde om de presentatie samen te doen dacht ik, 'why not?' Het is leuk om mensen een avond met toffe muziek te bieden.”

Slop: “Live gaat het ook wel goed samen. Hoewel ik momenteel echt geen band ken die hetzelfde doet als wij, spelen beide bands met veel energie. De live-chemie is heel belangrijk. Ik heb eerlijk gezegd de nieuwe plaat van Shaking Godspeed nog niet geluisterd, maar tijdens de shows op Reeperbahn wel flarden gehoord. Het nieuwe materiaal is meer gelaagd, gewaagder ook.”

Kemkens: “De insteek van onze bands is hetzelfde. We zijn totaal niet bezig met wat er nu gebeurt. Omdat we beide zo eigenwijs zijn is de combi wel logisch. Het energielevel is bij onze bands hetzelfde. Wij trappen met Shaking Godspeed de avond af. Wij zijn meer een liedjesband en Monomyth zet echt een sfeer neer. Mensen die een kaartje kopen krijgen twee zijden van het spectrum. Over de volgorde is eerlijk gezegd niet echt nagedacht, maar dat is bij een releaseshow ook niet zo boeiend. Er zal wel een familiesfeer hangen, iedereen die betrokken is geweest bij het album is erbij. Beide bands gaan ruim een uur spelen en daarna waarschijnlijk keihard zuipen om de releases te vieren.”

Hoe kwam Further, de nieuwe plaat van Monomyth, tot stand?
Slop: “Veel bands schrijven nummers in de oefenruimten, dan wordt er gerepeteerd en opgenomen, daarna spelen zij die nummers pas live. Wij doen dat anders, we spelen alles direct al live en nemen het daarna op. Bij de oprichting van Monomyth had ik al materiaal liggen. Toen Thomas (gitaar) erbij kwam, waren vier van de vijf nummers op ons eerste album al af. Op het vijfde en laatste nummer kan je onze nieuwe plaat dan ook al horen. Met Further hebben we echt ons geluid gevonden. Iedereen weet wat er wel en niet kan op muzikaal gebied en is op zijn plek.”

“Toen we ons eerste album opnamen was het grootste deel van Further al af, we speelden het ook al live. Alleen het nummer Spheres hebben we in de studio pas afgemaakt. Daarvan hadden we alleen een gitaarlickje en de vorm afgesproken, de gelaagdheid is tijdens het opnemen ontstaan. Dat was een heel leuk proces, we konden het meer loslaten en aan het moment overlaten. Het volgende album zal wat organischer worden, daarvan hebben we het eerste nummer al bijna af. Ons eerste album was een onderzoek op aarde, Further is een ontdekking van de ruimte, wie weet waar de derde plaat heengaat.”

En Welcome Back Wolf van Shaking Godspeed?
Kemkens: “We hadden als streven om elk jaar een plaat te maken, dat is inmiddels hopeloos gefaald. We hebben een tijdje niets gedaan en waren op zoek naar een nieuwe toetsenist. Dat is Alexander geworden en toen traden we even als trio op. Het geraamte van de nieuwe plaat was grotendeels af toen Rocco (gitaar) erbij kwam. Dit was twee maanden voor we gingen opnemen, toch heeft hij nog best wat meegeschreven. Rocco is ook een songschrijver, nu ben ik dus niet meer de enige en dat is wel cool. Waar ik in het verleden de gitaar-, zang- en baspartijen in eigen hand hield hebben we het nu meer met zijn allen geschreven. De basis ligt nog wel bij mij, maar er is een ruimere zienswijze dan alleen de mijne. Dit ga je ook zeker merken op de volgende plaat.”

“Welcome Back Wolf staat voor originaliteit en sprankeling. We hebben opgenomen in een zijdespinnerij in Nijmegen. Daar heb je veel lange echokamers met een eigen sound. Dat komt niet uit de computer. Het is een tegenreactie op het lethargisch op de bank zitten met social media en de psychedelische muziektrend momenteel. Je hoort veel passiviteit, dat wegdroomaspect. Welcome Back Wolf heeft als doel om mensen 200% op scherp te zetten, de oorlog tegen de catatonische staat van rockmuziek die inmiddels wel een beetje is uitgevonden.”

Wat kunnen we binnenkort verwachten?
Slop: ”We gaan met Monomyth veel spelen en concentreren ons op Duitsland en Engeland. We hebben geen tekst dus spreken we in principe alle nationaliteiten aan. We merken dat het in Duitsland erg aanslaat, daar komt de krautrock natuurlijk ook vandaan. Uit Engeland komt de progrock, daar krijgen we ook veel goede rieviews, terwijl we niet eens echt progrock zijn. Wie weet komen er wat tourtjes aan. Het streven is om steeds rond september een nieuw album uit te brengen maar het is af als het af is.“

Kemkens: “In het kader van teambuilding zijn we gisteren bier gaan drinken. Een band moet een beetje een gang zijn, hoe beter je elkaar kent, des te beter je muziek maakt. Naast bier drinken is ook de aanzet voor een nieuw nummer gemaakt. Die komt uit de pen van Rocco, dus nu moet ik ook ergens mee komen. Er is een Duits label dat onze plaat gaat uitgeven, MIG (Made In Germany). Er zijn plannen om in 2015 naar Duitsland te gaan. We zijn hard bezig om dat concreet te maken.”

Beide bands staan nu op de luisterpaal en zijn morgen (zaterdag) te zien in Tivoli de Helling, Utrecht.