#ESNS14: De participatiesamenleving van KiT

‘Wie het hoogste kan springen, wint’

Tekst: Tsjomme Dijkstra Foto's: Bob de Vries ,

Opzwepende beats, stevige ritmes en een dosis energie die welhaast onuitputtelijk lijkt te zijn. Dat zijn de basisingrediënten van de Caribische formatie KiT. De interactie met het publiek vormt de basis voor de muziek van de groep. Iedereen in de zaal moet meedoen. Dan is de muziek goed voor het welvaren van iedereen. KiT zorgt ermee waarschijnlijk voor het eerste dansfeest van de avond.

HET CONCERT:
KiT, Noorderslag, Binnenzaal Oosterpoort, zaterdag 18 januari 2014

DE ACT:
Kuenta i Tambu, kortweg KiT, is een muzikaal gezelschap van Curaçao. De bandnaam betekent ‘verhalen en drums’ in het Papiamento. KiT verbindt Westerse dancemuziek met traditionele Caribische muziekstijlen. Zoals de tambú, een van de oudste muziekvormen van Curacao. Daar ontleent de muziek de benaming ‘tambutronic’ aan. KiT deelde in het verleden het podium en de studio met Gregor Salto en The Opposites.

HET NUMMER:
Veel onderbreking heeft de set van KiT niet. Het onderscheiden van de nummers is hier voor het publiek ook geen belangrijke zaak. Zowel tussen als in de nummers vinden veel overgangen plaats waarin afwisselend de zang, de drums en het publiek centraal staan en die bepalen de afwisseling. In het een na laatste nummer van de set, La Señora, komen al die drie elementen aan bod. De zangeres begint te zingen, zweept het publiek aan om te dansen en op dat moment begint ook de beat te knallen, tijd om de handen in de lucht te gooien en heupen los te schudden. Een enkeling doet daar niet aan mee.

HET MOMENT:
Halverwege de set haalt een van de muzikanten een grote koehoorn tevoorschijn, waar hij niet alleen al blazende klanken mee weet te produceren, maar waar hij bovendien zijn stem mee vervormt. Een andere muzikant houdt daarbij de microfoon onder de hoorn om de zang hoorbaar te maken. Het laatste heeft een echoënd effect op de muziek van de groep. Het is het meest verrassende moment in de show van KiT.

OOK OPMERKELIJK:
Een half uur lang op de grote trommelvaten van het slagwerk rammen is natuurlijk geen gemakkelijke opgave. Naast het podium krijgt een van de slagwerkers vlak voor het optreden nog een korte massage van de zanger- en danseres om daarna een half uur als een bezetende te gaan drummen.

HET PUBLIEK:
De band kent twee aanzwepers. 'Ik heb jullie hulp nodig. Zing mee: eeeeeo, eeeeeo,' roept de ene, terwijl de zangeres daarbij voor doet hoe het moet. De interactie met het publiek is de basis van de betekenis van de muziek van KiT. De verbindingskracht van de muziek is het voornaamste. Iedereen moet meedoen. 'Degene die het hoogste sprint wint,' roept de MC.

HET OORDEEL:
Vanaf de eerste klanken is de zaal in beweging en bereid om te dansen en mee te zingen met de Caribische muzikanten. Voor wie de avond wil beginnen met een afterparty, biedt KiT een toffe dansact. Maar voor mensen die op zoek is naar de meest verrassende acts van dit festival, biedt KiT geen uitkomst.

DE FOTO: