YouTube lanceert abonnementsmodel naar Spotify-voorbeeld

On demand videostreamen met of zonder reclame

Ingmar Griffioen ,

YouTube komt met een abonnementsservice naar model van Spotify, maar dan voor videostreaming. Dat meldt Billboard naar aanleiding van "meerdere bronnen". Het zou gaan om een on-demand muziekdienst volgens een premium en een gratis model, ontworpen met mobiel gebruik in het achterhoofd. De dienst zou later dit jaar moeten lanceren.

Volgens Billboard krijg je met de premium variant ongelimiteerd toegang tot de volledige catalogus van YouTube moederbedrijf Google. Google lanceerde begin deze maand (in Nederland) de streamingdienst Google Play Music met 18 miljoen tracks en de mogelijkheid om tot 20.000 eigen songs in de cloud op te slaan. Met het YouTube premium model kun je ook tracks in de cache opslaan voor offline gebruik en verder reclames vermijden. De aangehaalde bronnen vermoeden dat de gratis variant ook ongelimiteerd toegang zal geven, ook tot mobiel gebruik en dat de betaalde variant niet al te sterk (= aantrekkelijk) in de markt wordt gezet. Dit omdat "YouTube tenslotte als hoofddoel heeft om zoveel mogelijk ogen en oren naar haar mobiele platform te leiden om advertenties te verkopen".

Omdat velen, zeker de jongste generatie, al gewend zijn om YouTube als gratis streamingdienst te gebruiken is zo'n abonnementsdienst sowieso nog lang geen zeker succes. De uidaging ligt voor YouTube in het dusdanig upgraden van de huidige mogelijkheden (en apps) dat het een maandelijkse contributie van 10 dollar voor gebruikers rechtvaardigt.