#ADE13: Armin van Buuren wint liever Radioring dan DJ Mag Top 100

Nr. 1 dj spreekt zich in 3voor12 Radio uit over nieuwe trend: 'Avicii ziet er niet goed uit, het is topsport'

Timo Pisart ,

Dit weekend verdedigt Armin van Buuren zijn titel van nr. 1 dj in de DJ Mag Top 100, maar liever nog wint hij dit jaar de Gouden Radioring voor zijn programma State of Trance. Dat vertelde hij vanavond in 3voor12 Radio aan Roosmarijn Reijmer. Ook bespreekt hij de snelle vlucht van sommige dj’s, en de consequenties daarvan. 'Kijk naar Avicii, die ziet er niet goed uit, en ik heb gehoord van Nicky Romero dat hij er een paar maanden uit was omdat hij helemaal op was.'

Vanavond heeft Armin van Buuren zijn eigen Armada-avond in de Escape, zaterdag staat hij op de uitreiking van de DJ Mag Top 100 in de RAI, maar zijn hart? Dat ligt bij de radio, zo stelt hij in 3voor12 Radio. 'Ik was een echte radionerd en knipte vroeger de radioprogrammering uit in de VPRO Gids. Ik mis echt de hoorspelen van Radio 1.'

Als jij het dadelijk zat bent om de wereld rond te touren, ga je dan een radioimperium beginnen vanuit huis?
Lachend: 'Ja, ik heb een radiohart. Ik ben een producer, maar ik heb nu ook twee kinderen en ben de jetlags een beetje beu. Maar ik moet zeggen: ik krijg nu nog een te grote kick van op het podium staan, en ik heb een album uit dat zó succesvol is. Daar wil je een gezicht aan geven. Maar ja, ik denk dat ik op een gegeven moment wel iets met personality ga doen.'

Je staat in de tussenstand van de Radioring top 10, zo werd vanmiddag bekend gemaakt.
'Jezus. Dat vind ik écht te gek.'

Als je die zou winnen, zou dat meer voor je betekenen dan weer de DJ Mag 100 winnen?
'Ja, eigenlijk wel. Je moet teruggaan naar het begin voor mij. Ik was niet oud genoeg om naar de club te gaan, ik was 15 en ik was druk met puberen en alles cool vinden wat mijn ouders niet cool vinden. Dance, dus. Dat was mijn identiteit. Ik vond dat door naar Hilversum 3 te luisteren met For Those Who Like To Groove, Rave Radio, Adam Curry, daar werd nieuwe dance gedraaid. Toen ben ik verliefd geworden op de radio. Het is echt een eer om in die tussenstand te zitten.'

Ik zag je gisteren op RTL4 vertellen over je grote held Ben Liebrand. Hoe heb je die skills uiteindelijk te pakken gekregen van Ben Liebrand?
'Ik ontdekte de muziek in de tijd dat er nog geen internet was, nog geen Facebook. Er was niets, er waren geen dj-scholen, nauwelijks boeken en amper dancetijdschriften. Ik vogelde het uit via een broer van een aangetrouwde tante die samplers had staan. Ik was twaalf, kwam bij hem in de studio en dacht: dít is wat ik wil. Toen ben ik lid geworden van de Ben Liebrand-fanclub, geloof het of niet. Elke maand hadden ze acht stenciltjes, daar stonden ook advertenties op van AKAI-samplers. Ik heb alles gedaan om een uitgeklede versie daarvan te krijgen. Die had 8 geluiden, in mono. Kun je nagaan? Het nerdgelul, ik had pure interesse in die techniek.'

Topsport
Ook bespraken Roosmarijn en Armin van Buuren de huidige wereld, waarin piepjonge dj’s al uitgroeien tot wereldsterren. 'Het is niet zozeer als opgeheven vingertje bedoeld, maar ik zie wel een nieuwe trend: jongens van 17 die skyhigh gaan en ouders die totaal in paniek raken en niet weten in wat voor wereld ze belanden. Er komt nogal wat over je heen. Ik heb het geluk gehad dat ik niet meteen als een kernraket omhoog ging, maar eerst een undergroundhitje had en in Engeland ben gaan draaien. Ik ben een beetje een dieseltje. Nu gebeuren er veel heftige dingen. Kijk naar Avicii, die ziet er niet goed uit. Ik heb gehoord van Nicky Romero dat hij er een paar maanden uit was omdat hij helemaal op was. Het is écht topsport, dit. Ik denk dat het goed is om mensen bewust te maken dat dit een probleem gaat worden. Tegelijkertijd zie ik dat er een enorme liefde voor muziek is. Het wordt óók commerciëler, maar dat is een goede ontwikkeling. Dan is er op een festival ook meer plek voor underground-stromingen en tentjes waar heel veel nieuwe muziek opkomt, van dubstep tot een nieuwe opleving drum ’n bass.'

Vandaag lichtte Armin van Buuren ook al een tipje op van de sluier van zijn wereldtournee Armin Only – Intense, waarvoor hij ook Laura Jansen meeneemt. Die wereldtour, die is bigger than ever, zo stelt Roosmarijn. Van Buuren: 'Het is het antwoord op de vraag die ik heel vaak kreeg: "Wat heb je hierna nog te wensen?" Ja hallo, ik ben net begonnen. Het is een experiment, het is larger than life maar ik heb het idee dat de tijd er rijp voor is. Het is een danceshow maar in combinatie met theatermomenten.
Laura Jansen is iemand die wat kán, het is niet zomaar een studiozangeres. Dan kun je twee dingen doen: de plaat draaien zonder haar vocalen en haar een microfoon geven om in mijn booth die track te zingen of je kunt er een moment van maken, zorgen dat de spotlight aanstaat, dat ze achter de piano zit en dat het echt een kippenvelmoment wordt. Laura Jansen is een fantastische artiest. Uit respect voor dat soort artiesten wil ik het zo brengen. Ik ga niet meer over één nacht ijs: de artiest moet ervoor oefenen, dat komt echt uit de theaterwereld. In die zin is het nog nooit eerder gedaan: een tryout voor een danceshow. Heel bizar. Maar ik denk dat het de juiste stap is. Mensen zien dat we het serieus nemen.'

Ben je op de ambachtstour?
'Ja, ik heb het altijd voor het ambacht gedaan, dat kan ik met de hand op mijn hart zeggen. Ik probeer iets nieuws te doen. Niet zozeer omdat ik wil laten zien hoe goed ik ben, maar ik doe het voor mezelf. Ik heb Intense niet voor mijn fans gemaakt, maar voor mezelf. Dat klinkt bizar, maar er zijn geen fans als ik in de studio zit.'

En ineens scoor je een wereldhit.
'Ja, die kan ook als een molensteen werken. Er zijn mensen die zeggen: dat heb je gemaakt omdat je commercieel wilt zijn. Dan denk ik: get out of here. Toen ik die plaat maakte, op dezelfde dag was ik met "Last Stop Before Heaven" bezig, een moeilijke undergroundtranceplaat die op mijn album staat. Dat ontstaat gewoon. Alsof ik in de studio ga zitten met de vraag: hoe kan ik Amerika veroveren? Nee man, je bent fucking in de studio bezig, zet een pianoriedel neer en stuurt eens wat op. Het is misschien niet zo romantisch voor heel veel mensen, die willen dat je in de studio gaat zitten met een plan. Maar de meeste mooie muziek ontstáát gewoon. Dat is magie, als je die weet te pakken, dat is het allermooiste.'