3voor12 bespreekt Album van de week (27): Netsky

Belgische producer maakt drum 'n bass poppy en behapbaar

Ingmar Griffioen ,

Amai dat gaat hard met Boris Daenen uit Edegem. Wie? Nou de jonge Belgische drum 'n bass producer Netsky. De 23-jarige remixte de afgelopen jaren al grootheden als Pendulum, Leftfield, Skream, Rusko, Audio Bullys en Swedish House Mafia en slaat nu met eigen werk breed aan. De nieuwe single Love Has Gone schopte het meteen tot Zane Lowe's single of the week op BBC Radio 1. Zijn remix van Miike Snows Black and Blue bracht hem een exclusieve deal op het Londense Hospital Records, een grote naam in drum 'n bass-land. 2 is Album van de Week.

De titel zegt het al: 2 is het tweede album van Netsky. Zijn debuutalbum heette nog gewoon Netsky en verscheen medio 2010 op Hospital Records en bezorgde hem nog meer aanzien. Daarop liet de Vlaming al een staaltje toegankelijke, luchtige en soms ronduit poppy of laidback drum 'n bass horen. Op 2 vervolgt hij op de ingeslagen weg en speelt nog meer poppy troefkaarten uit. De eerste langspeler herbergde ook al vocalen, maar voor de opvolger heeft hij bekendere namen gestrikt. 2 opent zelfs met soulvolle vocalen ('geleend' van Love Ballad van L.T.D. uit 1976), die het aanstekelijke Love Has Gone tot een gegarandeerd chart-succes maken.

Ook de Leuvense Sanne Putseys, beter bekend als Selah Sue, is van de partij. Haar zang in het prettig blazende Get Away From Here is prima, maar heeft niet de meerwaarde die je van zo'n grote Belgische artieste zou verwachten. Wat dat betreft zijn de bijdragen van de Britse Dynamite MC, US rapper Jimmy Jams en het Ghanees-Britse soul-talent Bridgette Amofah  verrassender in respectievelijk het door toetsen-gedreven The Whistle Song, het duistere, Dope D.O.D. achtige Squad Up en When Darkness Falls: een slimme drum 'n bass ballad die zowel dansvloer als radiomakers moet kunnen pleasen. En dan tovert Netsky ook nog de Britse veterane Diane Charlemagne (bekend van Goldie's 'Inner City Life', Moby en Aquasky) uit de hoed voor het verleidelijke en verblijdende Wanna Die For You.

Laten we nu ook niet doen alsof het allemaal zo revolutionair is wat Daenen doet; slotnummer Drawing Straws hakt er heerlijk up-tempo in, maar is niet wezenlijk anders dan de drum 'n bass golven die 15 jaar terug al vanuit Engeland aanspoelden. Zoals veel van zijn producties doen terugdenken aan de tijd dat jungle uit politiek correcte overwegingen tot drum 'n bass hernoemd was en een grootheid als LTJ Bukem voor een steeds atmosferischer en lichtere (ambient) sound koos. Dat geeft niet, want Netsky doet er op dit album wel degelijk wat nieuws mee. Zo voegt hij naast pop ook elementen van dubstep en electro toe.

Daenen, door zijn landgenoten al liefkozend 'Prins van de drum 'n bass' gedoopt, heeft op dit album een uitgekiende, toegankelijke mix te pakken. Zijn grote verdienste is het gemak waarmee hij drum 'n bass cross-overt naar pop, resulterend in een stuk gebak waar het gros van de radioluisteraars de tanden in wil zetten. Die move wordt versterkt door de slimme keuze voor gastvocalisten en op Werchter overtuigde Netsky ook met live-band. Voor de pas 23-jarige producer zijn de grenzen nog lang niet in zicht.

2 van Netsky is uit op Hospital Records/NEWS en tijdelijk te beluisteren op de Luisterpaal. Netsky speelt deze zomer op veel Europese festivals, maar niet in Nederland. Het Servische Exit en Pukkelpop worden wel aangedaan. Daenen staat ook 17 november in de Melkweg, Amsterdam.