#ADE12: NL producers Dyro, Jameszoo, Halp en Boaz vd Beatz gaan voor de DJ Mag Top 100

Next Generation-panel over opkomende Nederlandse producers

tekst en foto's Judith Laanen ,

Ze zitten deze zaterdagmiddag wat onwennig in de felle spotlights, de vier jonge Nederlandse producers over wie dit Next Generation-panel gaat. Het is ook wat om gebombardeerd te worden tot 'de volgende generatie' Nederlanders die het gaan maken in de dance-industrie. Hoe belangrijk is ADE voor deze beginnende artiesten? Wat willen ze bereiken, wat hebben ze al bereikt en hoe hebben ze dat geflikt?

Hoe belangrijk kan ADE zijn voor een beginnende artiest is een van de vragen waarmee moderator Maartje Glas (Rotterdam Media Commission) de paneldiscussie opent. Halp (Thomas de Rijk) heeft direct de lachers op zijn hand als hij heel droog opmerkt: “Vorig jaar ben ik niet geweest, het jaar daarvoor ook niet. Ik kreeg dit jaar een passe-partout-bandje van iemand, dus ik ben hier gratis.” Voor hem lijkt ADE niet vreselijk belangrijk: “Ik ontmoet de belangrijke mensen wel op feestjes door het jaar heen.” Voor Dyro (Jordy van Egmond), die door het remixen van een track van Laidback Luke de aandacht en waardering van de dj kreeg, is het creëren van een sterke fanbase het belangrijkste: “Het begint allemaal met goede muziek. Daarna moet je in contact komen met de juiste mensen.” Zijn doel heeft hij al voor ogen: “Ik wil in de DJ Mag Top 100 komen.”

Praktische zaken moet je vroeg in je carrière regelen
Bjorn Schipper, jurist bij het Amsterdamse Bousie Advocaten en specialist op het gebied van media en muziek, geeft praktische tips voor de beginnende artiesten in de zaal hoe ze hun muzikale carrière moeten opbouwen. “Als ze bij me aankloppen bekijk ik altijd eerst hun situatie en wat voor rechten er op hun catalogus zitten. Je moet je zelf ook bewust zijn van je positie.”

Maar het gaat volgens Schipper niet alleen om je financiële situatie of juridische zaken. Nog een gouden tip: gebruik je netwerk. “Misschien ken je iemand die economie studeert, die kan dan bijvoorbeeld je boekhouding doen. Je moet klein beginnen en je daar ook bewust van zijn.” De kern van Schippers verhaal ligt redelijk voor de hand: regel je zaken vanaf het allereerste begin. Als je wacht tot je bekend bent en hits scoort, is er volgens Schipper alweer teveel veranderd.

Een goed voorbeeld is de registratie van je Twitteraccount. Jameszoo (Mitchel van Dinther) ondervond aan den lijve dat je er als de kippen bij moet zijn, voor je het weet heeft “een of andere lichtman uit Engeland” je Twitternaam al weggekaapt. “That was a bummer. Dus nu heb ik soort bullshit-account onder de naam @Jamescloack.”

‘Zie produceren als leerproces’
Dit panel trapt een hele hoop open deuren in, die je achteraf gezien ook zelf wel had kunnen bedenken. Maar sta er maar eens bij stil, als je net begint met muziek maken en de ballen verstand hebt van of het wel of niet slim is je muziek gratis op internet te zetten. Volgens Schipper gaat het niet zozeer om de controle over je materiaal, maar om de juiste promotie daarvan: “Dat wordt belangrijk als je het omslagpunt van controle bent gepasseerd.”

En wat voor advies hebben de heren nog voor de aanwezige aspiranten in de zaal? Volgens Jameszoo moet je muziek maken die je leuk vindt, en vooral geen muziek maken die anderen leuk vinden. “Dubstep sterft bijvoorbeeld een hele snelle dood nu. Ik zou niet op de hypeboot springen, want die zinkt en dan zink je met de hype mee. Waarom zou je trap maken omdat het nu in is en stoppen met dubstep maken als het minder populair begint te worden?” Halp, kort maar krachtig: “Doe je best. Meer kun je niet doen.” Dyro: “Wees origineel. Je hoeft ook niet elke track die je maakt uit te brengen. Zie produceren als een leerproces, wees innovatief en creatief.”

Boaz vd Beatz, die stopte met school om zich volledig op de beats van Mr. Polska te richten, vindt slapen overgewaardeerd. Dat moet je vooral niet teveel doen. Zijn advies: “Focus op een specifiek aspect. Dan kun je het zomaar ver schoppen. Kijk maar naar Yellow Claw, die hebben ruim 20.000 euro in een videoclip gestopt en die is megasuccesvol geworden.”