Greatest hits set dEUS doet verlangen naar nieuw werk

Geraakte Barman draagt Lowlands-set op aan Pukkelpop

tekst en foto's Atze de Vrieze ,

"Vanavond komen de sirenes niet uit een storm, maar uit de viool", roept Tom Barman, het vingertje omhoog. Hij is zichtbaar geraakt door de noodlottige gebeurtenissen gisteren op het officieuze zusterfestival. Violist Klaas Janszoon zet de eerste noten van klassieker 'Suds and Soda' in. "Met uw permissie wil ik deze show opdragen aan de slachtoffers van Pukkelpop en hun families."

Geraakte Barman draagt Lowlands-set op aan Pukkelpop

"Vanavond komen de sirenes niet uit een storm, maar uit de viool", roept Tom Barman, het vingertje omhoog. Hij is zichtbaar geraakt door de noodlottige gebeurtenissen gisteren op het officieuze zusterfestival, kwaad zelfs. Violist Klaas Janszoon zet de eerste noten van klassieker 'Suds and Soda' in. "Met uw permissie wil ik deze show opdragen aan de slachtoffers van Pukkelpop en hun families."

 


CONCERT
dEUS, Lowlands Alpha, vrijdag 19 augustus 2011

MUZIEK
Een goede setlist maken is een vak apart. Oud, nieuw, publieksfavorieten, verrassingen voor de echte fans, de juiste dynamiek gedurende het uur. Maar dEUS deed het anders dit keer. Aan de vooravond van het zesde album liet de band het publiek bepalen wat het moest spelen. Er werd wat gesmokkeld met twee nummers die de top tien net niet haalden. 'Ideal Crash' en murder ballad 'Sister Dew' verdringen 'Little Arithmetics' en 'Theme From Turnpike'.

PLUS
De vijf jaren stilte voor Pocket Revolution vormen een natuurlijke breuk in het oeuvre van dEUS. Daarna ontstond per slot van rekening de band zoals hij er nu nog altijd is. Maar muzikaal ligt de breuk eigenlijk al daarvoor. Van de grillige jonge band naar de robuuste, zorgvuldig bouwende rots in de branding. Het moet de band toch zorgen baren dat meer dan de helft van onze top tien, de publieksfavorieten,  van die eerste twee albums komt. Maar het zijn dan ook onverwoestbare songs: het wilde 'Suds & Soda', 'Roses' met zijn plotselinge spartelbewegingen en dwingende gitaarmuur. 'Hotel Lounge', oude publieksfavoriet die zelden tot nooit meer op de setlist staat. Maar ook nummers als 'Bad Timing' en afsluiter 'Instant Street' zijn typisch dEUS: een centraal thema dat het hele nummer door meandert, maar steeds intenser wordt.

MIN
Bij vlagen vlamt dEUS, en toch ontploft de Alpha vanavond niet. Sommigen zullen terug denken aan die keer dat Ideal Crash net uit was en iedereen hier overdonderd werd door die wilde groep dansers tijdens 'Instant Street', de dansers die er nu niet zijn. Anderen zullen bij 'Fell Of The Floor Man' even terugverlangen naar Stef Camil Carlens. En ook wie zich niet laat meeslepen in deze nostalgietrip, zal constateren dat Tom Barman zichzelf soms een beetje overschreeuwt. Met de subtiele kant heeft hij het live het moeilijkst.

CONCLUSIE
In het najaar komt dEUS terug, met nieuw werk. Dit was leuk, voor een keer, maar op zijn allerbest is deze band toch als het zijn eigen eigenwijze weg kan gaan.

CIJFER
7,5

Meer Lowlands op de speciale festivalsite