5 Days Off dag 3: joint venture van dj's maakt succes van Dekmantel

Met Daniel Bell, Redshape, Juju & Jordash, Linkwood, Fudge Fingas

Fiona Fortuin ,

Op dag 3 van 5 Days Off vult Dekmantel de Paradiso, de driejarige organisatie die met deze avond laat zien dat ze volop worden gesteund door zowel artiesten als het publiek. Dj's lopen rond in shirts van Dekmantel, Linkwood en Fudge Fingas spelen zelfs een speciale set. En wanneer de organisatie aan het einde van de avond zelf achter de draaitafel staat, is de Paradiso nog vol.

Met Daniel Bell, Redshape, Juju & Jordash, Linkwood, Fudge Fingas

Maar liefst 11 namen staan er op het 5 Days Off programma van dag drie in Paradiso. Om twee daarvan kun je vanavond onmogelijk heen, zonder het waarschijnlijk zelf door te hebben: Thomas Martojo en Casper Tielrooij. Hoewel eerstgenoemde zich heeft gedrogeerd met ibuprofen om de koorts te onderdrukken, duiken ze overal op; in zowel de grote- en bovenzaal en de kelder. Want het is hun feest vanavond: hun feestorganisatie Dekmantel bestaat drie jaar. 

Wat stelt drie jaar voor in vergelijking met collega-organisaties als Extrema, 360, Meubelstukken of Chemistry? Niets natuurlijk, maar de kracht van Dekmantel is dat zij in korte tijd hun toegevoegde waarde aan het Amsterdamse nachtleven wisten aan te tonen. Klassieke house- en technodj's als Theo Parrish, Lil' Louis en Derrick May krijgen ze onder de aandacht van een nieuw, jong clubpubliek, maar tegelijkertijd staan ook hedendaagse smaakmakers al Trus' Me, Levon Vincent en Jus Ed in een vroeg stadium op de line-up. 

Het krediet die ze bij de artiesten hebben opgebouwd, toont zich vanavond in Paradiso. Al is het alleen al met de indrukwekkende lijst met namen die Dekmantel heeft weten te strikken. Maar door de enorme breedte is de line-up geen gemakkelijke en verkoopt waarschijnlijk daarom als een van de weinige avonden tijdens 5 Days Off niet uit. Wanneer het duo Linkwood en Fudge Fingas (met goudglinsterend badmutsje) hun discohouse live spelen, vraag je je af hoe straks die overgang naar de gestripte techno van de Amerikaanse veteraan Daniel Bell moet gaan. Ook is de vraag hoe de experimentele live-set van Juju & Jordash valt bij het publiek dat zojuist op de opzwepende houseset van Tom Trago heeft gedanst. 

Toch gaat het goed. Van een soepele overgang is misschien niet echt sprake, maar Bell straalt zo'n autoriteit uit dat hij direct met zijn eerste plaat de aandacht op hem weet te vestigen. Zijn set is repetitief, maar diep, precies zoals hij met zijn minimal geluid in de jaren negentig bedoeld heeft. De platen mixt hij feilloos aan elkaar. Bij Juju & Jordash staan genoeg mensen, al durft het duo dat niet aan hun eigen set toe te schrijven. De dag erna bedanken ze Tom Trago op Twitter voor zijn dj-capaciteiten, waarmee hij vroeg op de avond de bovenzaal al vol krijgt, terwijl op datzelfde moment beneden de sigarettenrook van Melon eenzaam naar het plafond zwiert. Maar natuurlijk staan de mensen die na Trago zijn blijven hangen ook voor Juju & Jordash daar. Ze spelen een intrigerende diepe, met vlagen psychedelische set. 

Het blijft niet alleen bij de dankbetuiging van Juju & Jordash aan Trago, op deze avond voel je vaker de verbondenheid tussen de artiesten onderling en met de organisatie. De meeste dj's dragen een Dekmantel T-shirt, waaronder ook Redshape. De anonieme, gemaskerde producer uit Berlijn zet zijn set op stevige poten, waarin hij een mix laat horen van Detroit techno en een killer geluid. Linkwood en Fudge Fingas spelen alleen nieuw materiaal dat speciaal voor vanavond is gemaakt, dat het meest opvalt in het gebruik van tabla en de galmende zang. Als blijk van waardering, mag Dekmantel alle tracks die ze goed vinden uitbrengen op hun gelijknamige label.

En dan staan aan het einde toe, na ook nog optredens van Makam, Keith Worthy & Patrice Scott, Antal en Rahaan de jongens van Dekmantel zelf achter de dj-tafel om de avond af te sluiten. Het is het moment dat Dekmantel de support niet alleen van de andere artiesten, maar ook van het publiek terugziet: de grote zaal staat tot het einde vol.